Според повечето специалисти по автомобили електронната ръчна спирачка е за предпочитане пред механичната. Аргументи и плюсове не липсват.
Но...
Шофьорите са тези, които определят доколко актуално е нещо по колата. И мнозина от тях имат негативно мнение за електрониката. Те предпочитат механичната и не пропускат да я използват при всякакви ситуации. Дори при движение с висока скорост.
Преди дузина години – през 2001-а, електронната ръчна спирачка вижда бял свят. Прототипът е на щатската фирма TRW Automotive. Естествено, новинката не навлиза тутакси в автомобилите. Първоначално само най-скъпите лимузини имат такава екстра. Но както е с всичко иновативно, постепенно различни марки и модели започват да я монтират в своите возила.
Еволюцията продължава с допълнително подобрение на TRW, които вече произвеждат електронна ръчна спирачка с всички качества и на механичната. Отделно тя може да се използва в движение за стопиране или поднасяне на автомобила.
За да се постигне този ефект са приложени най-съвременните технологии. От TRW са създали нещо интересно - електронен блок за управление на мотора (ECU) Gen 5. Удобството на универсалната ръчна спирачка (нека така да наречем този своеобразен „mix” от двете) е и възможността при екстремно спиране да се включи ESP – електронната стабилизираща програма (система).
Допълнителна екстра е включването на автоматичен режим към иновацията на TRW. Тя е за шофьори, които често забравят и звучи много полезно: ако сте излезли от автомобила и не сте преместили скоростния лост на позиция „Р”, то спирачката се включва сама, след като водачът е излязъл от возилото и откопчал колана си.
По-горе споменахме за ECU Gen 5, в който е поставен специален чип. Към този електронен блок се свързват дори външни модули. Това позволява централно управление на колата (директно през двигателя), както и свобода при създаването на интериора на автомобила.
Според TRW (Thompson Products и Ramo-Wooldridge Corporation) Automotive подобна система за спиране е универсална за всеки автомобил от произволен клас. Фирмата е лидер в доставката на резервни части и всякакви иновационно „джаджи” за автомобилите и досега почти никога не е бъркала в пазарните си решения. Компаниятеа съществува от 1958 г. Една от най-популярните електронни стабилизиращи системи (EBC 460) е създадена именно от TRW Automotive.