ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Даунсайзинг (downsizing) или как се вкарват „няколко табуна коне под капака”

like0 unlike1
05 Aug 2013 Статии
5357
0
Даунсайзинг (downsizing) или как се вкарват „няколко табуна коне под капака”

"Даунсайзинг" (downsizing) в буквален превод - намаляване на размерите, това е основна и водеща тенденция в съвременното автомобилостроене. Какви са "плюсовете" и "минусите"?

Отдавна отмина времето, когато автомобилите се предаваха по наследство от баща на син и от дядо на внук, както и няколко тонните коли горящи по "две туби на сто". Реално погледнато едното е вързано с другото.

Последната тенденция в съвременното автомобилостроене е "да се натъпчат колкото се може повече коне, в колкото се може по-малък двигател". И това си е напълно разбираемо, в подобна миниатюризация на съвременните двигатели си има много плюсове.

Плюсове - съвременните компактни двигатели имат несравними с предщественниците си енергоспестяващи и диманични качества и влизат във всички екологични изисквания, дори и най-големите песимисти едва ли ще успеят да намерят нещо отрицателно при едно сравняване на характеристиките на новите и старите двигатели в нормален работен режим.

Естествено за да се постигне това няма как да не е пожертвано нещо, във физиката и химията, не се случват чудеса, всичко се подчинява на едни и същи закони, както в зората на автомобилостроенето така и сега и както ще бъде в далечното бъдеще. Динамичното развитие на автомобилния пазар, все по-големите екологични изисквания и покачващите се цени на горивата са в основата на усъвършенстването на автомобилните двигатели. Един от начините да се справят с новите изисквания беше оптимизиране на горивните системи и процеси. През последните 10 - 15 години на миналия век инженерите от големите автомобилни компании доразвиха и използваха всички възможности в тази област и постигнаха много добро резултати. В настоящият момент всички усилия на автомобилната индустрия са насочени към "даунсайзинг", по-малки, по-леки, по-екологични двигатели. За да се постигнат необходимите динамични качества в по-малкия двигател има два основни взаимосвързани способа: форсиране на двигателя и намаляване на размера му.

Форсирането - това е един от основните способи за усъвършенстване на един съвременен двигател. И тук трябва да уточним че абсолютната мощност на двигателя изобщо не трябва да се свързва с форсирането му, например двигател на камион с 450 к.с. е с пъти по-малко "нефорсиран" в сравнение с един съвременен двулитров двигател на лек автомобил.

За характеризирането на степента на форсиране в класическата теория на двигателите с вътрешно горене има две основни понятия. Едното от тях - достатъчно сложно за разбиране е т.нар. "средно ефективно налягане", това по-просто казано е отношението на полезната работа към обема на двигателя. Това поянтие няма да го срещнете в рекламните брушури или сервизните книжки на автомобила, то се използва основно от тесните специалисти в областта. Преди около 30 години този показател за автомобилните двигатели средно е варирал между 0,6…0,8 МПа, а при съвременните турбирани двигатели е 1,4…1,6 МПа. При някой дизелови двигатели средното ефективно налягане може да достигне 2,5…3,0 МПа.

Доста по-нагледен и разбираем е показателя "литрова мощност", той се получава като се раздели мощността на автомобила на работния му обем, това може всеки един от Вас да си го изчисли. Резултата който ще получите е колко конски сили получавате от един литър от вашия двигател. Двигателите от преди 30 години средно са давали по 40 - 50 к.с. на литър работен обем, а съвременните спокойно достигат до 100 к.с., цифра която е била достъпна единствено за много добрите "спортни" автомобили в миналото.

Форсирането на двигателя може да е по два начина, чрез турбирането му и чрез увеличаването на оборотите. В първия случай нараства налягането в цилиндрите а във втория инерционните натоварвания. И едното и другото влияят достатъчно силно на здравината на конструкцията и върху ресурса на двигателя. Между другото минимизирането на някой детайли като бутала и вилки в голяма степен е свързано не с намаляването на обема а с цел намаляване на масата им и инерционните натоварвания върху лагерите на коляновия вал и самия вал. Това също така се прави и за по-малко триенето в двигателя, което влияе положително на икономичността и екологичността на двигателя.

И така значи намаляването на двигателя и в същото време увеличаването на мощността му посредством различните начини за форсиране действат обратно пропорционално на тяхната здравина и дълговечност. Повишаването на едното е за сметка на намляването на другото. Следователно трябва да се търси компромис някъде по средата, за да се получи достатъчно малък и екологичен двигател с достатъчно мощност и приличен срок на експлоатация.

Намаляване на размера на двигателя и детайли му дава необходимите качества - икономичност и екологичност, но при това се намалява здравината, при положение че не са се променили коренно метариалите от които се изработват двигателите - както споменах по-горе чудеса във физиката и химията не се случват. Основните натоварвания са топлинни и механични. И двата вида са в обратно пропорцианална зависимост от "даунсайзинг" т.е. колкото е по-малък двигателя толкова по-висока е степента на натоварвания за постигане на единица мощност, или по-просто казано за постигането например на 50 к.с. мощност натоварванията в по-малкия двигател са по-големи отколкото в по-големия.

Друг показател е запаса от ресурс в условията на кратковременните свръхнатоварвния в екстремни и аварийни условия - натоварването на двигателя в условията на екстремни или аварийни условия е много важен показател, това е буксуването в кал, поддържане на висока скорост продължително време, проблеми с охладителната и мазителната системи, буксирането на друго МПС и подобни. При старите двигатели границата на есктремно натоварване е била доста висока, всеки автомайстор може да ви изреди поне няколко модела двигатели на Opel или VW, които могат да се движат с много под минималните препоръчителни нива на маслото в картера. При съвременните двигатели такъв "лукс" е силно непрепоръчителен. Именно намаляването на размерите на двигателите и увеличаването на работното натоварване на двигатели "изяжда" запаса от издръжливост на двигателя в екстремни и аварийни ситуации. По информация от спецалисти в областта за форсираните съвременни двигатели запаса от издръжливост в критични ситуации на коляновия вал и буталата не превишава 5 - 10%. Извода от написаното: издръжливоста на двигателя в критични ситуации става жертва на "даунсайзинг-а".

Другия минус в следствие на намаляването на размерите е съкръщаването на работния ресурс на двигателя. При неофициален разговор с механик от сервиз за техническо обслужване на автомобили от една доста известна марка, на въпроса "Какъв е реалния срок на експлоатация на един съвременен двигател до т.нар. основен ремонт?", отговора беше  -150 - 200 хил. километра пробег при нормална техническа поддръжка, рядко са двигателите достигнали 250 хил.. Разбира се при една по-добра грижа за двигателя живота му може да се удължи, но при положение че голяма част от автомобилите вече се купуват за по-кратко време, т.е. за използване в рамките на няколко години или до изтичане на гаранционните срокове, спокойно можем да кажем "Сбогом на двигателите милионници!".

Колата от „Завръщане в бъдещето” е провалът на XX век Защо да използваме течност за чистачки вместо вода и каква да изберем?

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: