ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

България винаги е била център на автомобилостроенето

like1 unlike0
Boris Prodanov 24 Oct 2012 Статии
6818
0
България винаги е била център на автомобилостроенето

Ловеч е най-големия център на автомобилостроенето в миналото. Още преди откриването на завода "Литекс Моторс" (познат покрай колите Great Wall), в бившата фабрика "Балкан" освен самолети, са произвеждани едноименните лекотоварни автомобили, мотоциклети дори микробуси "Рила". Не бива да забравяме возилата "Пирин - Фиат", които са следствие на съвместната дейност на FIAT и "Балканкар".

По-древната история на този бранш у нас обаче не се изчерпва само със завод "Балкан". Сериозни следи има из цялата страна, а морската столица не прави изключение.

Във Варна от 1936 до 1947 г. се произвеждат прословутите рейсове "Херкулес". Фабриката е край Аспарухово. Нека не забравяме, как в морската столица в началото на 90-те отново се "съживява" този бранш. Отваря се поточна линия за "Ровър" в завод "Родакар" (на снимката).

Голям център на автомобилната индустрия у нас е Шумен. Познат е заводът "Мадара" (за тежкотоварни коли). Там бял свят виждат камионите ГаЗ и "Мадара".

Нека не забравяме и завод "Чавдар" в Ботевград. Там се произвеждат едноименните автобуси и тролейбуси. Усилена дейност кипи в периода 1924 - 1999 г. Возилата не са само за родния пазар, те се изнасят в Гърция, Северна Корея, Афганистан и др. държави.

ДСО "Металхим" някога е обединявало всички военни заводи у нас. В цеховете му стартира неутолимо производство на "Рено 8" и "Рено 10". Веднага си спомняме, че това е епичното "Булгаррено". Край Казанлък през 1966 г. са сглобени първите бройки. После монтажната линия отива в Пловдив. В града под тепетата се сглобяват и спортните "Булгаралпин".

Габровският завод "Болшевик" (през 1967 г.) е център за производство на кросовите мотоциклети "Янтра 125М". Те обаче не се налагат на пазара. В столицата инж. Велизар Андреев успява да произведе няколко спортни автомобила "София". Дизайнът е на легендарния "Шевролет Камаро". Политическият режим в България обаче не позволява те да тръгнат в серийно производство.

Продукцията на леки автомобили "Намко Пони" между 1994 - 1995 г. е от по-ново време. В Завода за инструментално оборудване (ЗИО) в Дупница от поточната линия слизат само 30 бройки. След няколко месеца фабриката спира да се занимава с производство поради нерентабилността му.

В завод "Кента" в Омуртаг успяват да сглобят и сега ползваните в някои градове (включително и Варна) тролейбуси "Шкода". И сега заводът работи и е единственият действащ производител на автобуси ("Кента") в България.

Икономично ли е шофирането при принудителен празен ход? Защо Great Wall може да се предпочете пред други модели

Подобни

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

При придобиване на лек автомобил се разглеждат абсолютно всички детайли по осчетоводяването му. От особена важност е предварителната подготовка,...

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: