ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

България винаги е била център на автомобилостроенето

like0 unlike1
24 Oct 2012 Статии
10937
0
България винаги е била център на автомобилостроенето

Ловеч е най-големия център на автомобилостроенето в миналото. Още преди откриването на завода "Литекс Моторс" (познат покрай колите Great Wall), в бившата фабрика "Балкан" освен самолети, са произвеждани едноименните лекотоварни автомобили, мотоциклети дори микробуси "Рила". Не бива да забравяме возилата "Пирин - Фиат", които са следствие на съвместната дейност на FIAT и "Балканкар".

По-древната история на този бранш у нас обаче не се изчерпва само със завод "Балкан". Сериозни следи има из цялата страна, а морската столица не прави изключение.

Във Варна от 1936 до 1947 г. се произвеждат прословутите рейсове "Херкулес". Фабриката е край Аспарухово. Нека не забравяме, как в морската столица в началото на 90-те отново се "съживява" този бранш. Отваря се поточна линия за "Ровър" в завод "Родакар" (на снимката).

Голям център на автомобилната индустрия у нас е Шумен. Познат е заводът "Мадара" (за тежкотоварни коли). Там бял свят виждат камионите ГаЗ и "Мадара".

Нека не забравяме и завод "Чавдар" в Ботевград. Там се произвеждат едноименните автобуси и тролейбуси. Усилена дейност кипи в периода 1924 - 1999 г. Возилата не са само за родния пазар, те се изнасят в Гърция, Северна Корея, Афганистан и др. държави.

ДСО "Металхим" някога е обединявало всички военни заводи у нас. В цеховете му стартира неутолимо производство на "Рено 8" и "Рено 10". Веднага си спомняме, че това е епичното "Булгаррено". Край Казанлък през 1966 г. са сглобени първите бройки. После монтажната линия отива в Пловдив. В града под тепетата се сглобяват и спортните "Булгаралпин".

Габровският завод "Болшевик" (през 1967 г.) е център за производство на кросовите мотоциклети "Янтра 125М". Те обаче не се налагат на пазара. В столицата инж. Велизар Андреев успява да произведе няколко спортни автомобила "София". Дизайнът е на легендарния "Шевролет Камаро". Политическият режим в България обаче не позволява те да тръгнат в серийно производство.

Продукцията на леки автомобили "Намко Пони" между 1994 - 1995 г. е от по-ново време. В Завода за инструментално оборудване (ЗИО) в Дупница от поточната линия слизат само 30 бройки. След няколко месеца фабриката спира да се занимава с производство поради нерентабилността му.

В завод "Кента" в Омуртаг успяват да сглобят и сега ползваните в някои градове (включително и Варна) тролейбуси "Шкода". И сега заводът работи и е единственият действащ производител на автобуси ("Кента") в България.

Икономично ли е шофирането при принудителен празен ход? Защо Great Wall може да се предпочете пред други модели

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: