ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

България винаги е била център на автомобилостроенето

like0 unlike1
24 Oct 2012 Статии
11024
0
България винаги е била център на автомобилостроенето

Ловеч е най-големия център на автомобилостроенето в миналото. Още преди откриването на завода "Литекс Моторс" (познат покрай колите Great Wall), в бившата фабрика "Балкан" освен самолети, са произвеждани едноименните лекотоварни автомобили, мотоциклети дори микробуси "Рила". Не бива да забравяме возилата "Пирин - Фиат", които са следствие на съвместната дейност на FIAT и "Балканкар".

По-древната история на този бранш у нас обаче не се изчерпва само със завод "Балкан". Сериозни следи има из цялата страна, а морската столица не прави изключение.

Във Варна от 1936 до 1947 г. се произвеждат прословутите рейсове "Херкулес". Фабриката е край Аспарухово. Нека не забравяме, как в морската столица в началото на 90-те отново се "съживява" този бранш. Отваря се поточна линия за "Ровър" в завод "Родакар" (на снимката).

Голям център на автомобилната индустрия у нас е Шумен. Познат е заводът "Мадара" (за тежкотоварни коли). Там бял свят виждат камионите ГаЗ и "Мадара".

Нека не забравяме и завод "Чавдар" в Ботевград. Там се произвеждат едноименните автобуси и тролейбуси. Усилена дейност кипи в периода 1924 - 1999 г. Возилата не са само за родния пазар, те се изнасят в Гърция, Северна Корея, Афганистан и др. държави.

ДСО "Металхим" някога е обединявало всички военни заводи у нас. В цеховете му стартира неутолимо производство на "Рено 8" и "Рено 10". Веднага си спомняме, че това е епичното "Булгаррено". Край Казанлък през 1966 г. са сглобени първите бройки. После монтажната линия отива в Пловдив. В града под тепетата се сглобяват и спортните "Булгаралпин".

Габровският завод "Болшевик" (през 1967 г.) е център за производство на кросовите мотоциклети "Янтра 125М". Те обаче не се налагат на пазара. В столицата инж. Велизар Андреев успява да произведе няколко спортни автомобила "София". Дизайнът е на легендарния "Шевролет Камаро". Политическият режим в България обаче не позволява те да тръгнат в серийно производство.

Продукцията на леки автомобили "Намко Пони" между 1994 - 1995 г. е от по-ново време. В Завода за инструментално оборудване (ЗИО) в Дупница от поточната линия слизат само 30 бройки. След няколко месеца фабриката спира да се занимава с производство поради нерентабилността му.

В завод "Кента" в Омуртаг успяват да сглобят и сега ползваните в някои градове (включително и Варна) тролейбуси "Шкода". И сега заводът работи и е единственият действащ производител на автобуси ("Кента") в България.

Икономично ли е шофирането при принудителен празен ход? Защо Great Wall може да се предпочете пред други модели

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: