Специално за auto-press.net от Андреас Райнерс, Global Press, Гросгерау, Германия
Борбата за бъдещето на DTM става все по-сложна, трудна и продължителна. Решениекато че ли все още няма в полезрението. Дори в третия уикенд на състезанието в Лаузицринг посоката напред остана неясна. Може ли DTM да продължи да съществува като платформа и ако да, как при положение че участниците са в тази фаза от дълго време?
Статуквото сега - Audi напусна, днес официално и BMW. Правилата за клас 1 следователно не са успешни, сегашните автомобили са в история на мотоспорта след текущия сезон. И двата производителя все още са членове на платформата DTM чрез ITR e.V. (International Touring Car Races). Разговоритете с тях, според шефа на DTM Герхард Бергер, е разумен и конструктивен. От седмици обаче няма споразумение. Разговорите трябва да продължат и тази седмица.
Големият въпрос: Искат ли Audi и BMW да продължат марката DTM в платформата ITR, без да продължават да участват, за да осигурят историята и да я запазят жива? Или трябва да се закрие? Третата възможност - продължение без двата производители като членове.
Шефът на DTM Герхард Бергер: "Вярвам, че DTM си заслужава да работим. За феновете, служителите и многото години упорита работа. Ако двамата производители са на мнение, че платформата не трябва да бъде продължена, тогава като членове, те също трябва да кажат, че трябва да си отидат. Това е в ръцете на Audi и BMW. "
От спортна гледна точка, GT3 форматът
остава опцията, която е заложена. Бергер:
"Вярвам, че той може да бъде страхотен
продукт, ако го проектирате правилно, ако
го изградите правилно, в правилния
формат и среда." Това е мястото, където
BMW се радва, тъй като базираният в Мюнхен
GT3 спорт се базира основно на спорта на
клиентите, т.е. серия като ADAC GT Masters. И Audi
би подкрепил сценарий за продължаване.
Бергер прави възражение, че GT Masters вече имат подобен формат и че в Германия има място за две такива серии. Според него има различни бизнес модели и нужди: "ADAC покрива някои от тях много добре със своята платформа. Въпреки това, DTM няма да се стреми към състезания с клиенти. Форматът и ДНК на DTM са напълно различни – при нас са професионални състезания” - подчерта Бергер.
Неизбежно се създава впечатлението, че дискусиите за бъдещето се въртят в кръг, забиват и се губят. В края на краищата е средата на август и сега се планират програми и за моторните спортове, а не за седмици или месеци. Значи часовникът тиктака. На въпрос дали резултат може да се очаква през септември, отговорът е: "Трябва да приема, че в противен случай ще бъде късно да постигнем нещо. Ако искаме да имаме шанс да изградим нещо, е необходимо решение”.
Защото предизвикателството пред екипите, които трябва да започнат да планират сезон в някакъв момент, е по-голямо, когато професионалните шофьори нямат мощни спонсори зад себе си и по този начин им помагат да финансират проекта. Колкото по-малко време, толкова по-малко време за подготовка, толкова по-сложно е всичко.
"Искаме ли серия за професионални пилоти тя трябва да се финансира. С екипите на клиентите става въпрос за това как тя може да се управлява и все още да разчитат на професионалисти. От икономическа гледна точка не е лесна мисия да получим финансирането".
Бергер не е съгласен с критиките към разпоредбите на GT3 на тази платформа. Спортният президент на ADAC Херман Томчик беше критикувал идеята за продължаване на DTM съгласно разпоредбите на GT3, а бившият директор на автомобилния спорт на Мерцедес Норберт Хауг също намери този път за "неуспешен".
Подчертано трудна е настоящата ситуация в немския автомобилен спорт и особено как ще се развива, ако платформа като DTM изчезне. "Различен набор от правила с професионални шофьори е добра идея. Защото това, което не трябва да забравяме - ако вече нямаме DTM, това би означавало, че вече нямаме професионален автоспорт в Германия."