ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Ксенонови фарове – „за” или „против”?

like0 unlike2
05 Nov 2012 Статии
20135
1
Ксенонови фарове – „за” или „против”?

Ксеноновите фарове за първи път сa монтирани на сериен автомобил през 1991 г. и по-точно в BMW седма серия. И от тогава досега се водят спорове „за” или „против”, т.е. едни ги хвалят (обикновено тези които вече имат такива), а други ги критикуват и отричат (тези които ги нямат още). И между другото и двете страни са прави донякъде. Ние ще се опитаме да изясним всички достойнства и недостатъци на ксеноновите фарове, а вие сами ще прецените дали си струва или не немалката инвестиция в тях.

Нека първо да разгледаме аргументите „за”. И така, ксеноновте светлини са много по-ярки от халогеновите: 3200 lm (лумена) за ксенона, срещу двойно по-малко за най-качествените H7 халогени – 1500 lm. Ксеноновте лампи са и много по-икономични: те отдават на 1W (ват) мощност 91 lm срещу 26 lm/W за халогена. Това позволява на един фар да се намали разхода от 55 W на 35 W, ако се ползват ксенонови лампи.Друго съвсем немаловажно предимство за ксеноновите лампи е че имат много по-дълъг живот от халогенните – 2000 часа срещу едва 450-500 часа. Освен това ксеноновите фарове не се повреждат от вибрациите. Това са основните предимства, които хич не са малко, в същото време имат и много недостатъци, за да разберем всичко правилно, ще изясним принципа на работа на ксеноновите лампи. Основното което е нужно да знаем е че в този вид лампи светлиния поток се генерира от йонизирането на смес от ксенон и други газове посредством т.нар. волтова дъга (също дъгов разряд или електрическа дъга) между два (обикновено волфрамови) електрода затворени в стъклен балон (капсула). Светлината която се генерира е бяла и както споменахме по-горе с много по-голяма яркост.

Тук вече започваме с недостатъците на касеноновите фарове. За този вид лампи не е достатъчно нормалното напрежение от 14 V в автомобила, налага се към схемата да се добави и инвертор, който да преобразува тока в подходящите параметри. В началото са били необходими 300 V, но с времето технологията се усъвършенства и вече са достатъчни 85 - 42 V и 400 kHz. Това говори, че специално за ксеноновите фарове лампите са много и различни, например модели D1, D2, D3 и D4 въобще не са взаимозаменяеми, още повече, че отзад имат и по още една буква R или S, която неслучайно е там. И в допълнение към всичко това, за първоначалното включването на тази вид лампи е необходимо доста по-голямо напрежение от 300V. За да се образува волтова дъга е необходимо много високо импуслно напрежение от порядъка на 25000V. Устройството което може да генерира такова стартово напрежение може да е както външно (за моделите D1), така и интегрирано в самата лампа (за моделите D1S). Характерното за тази технология е, че за да достигнат до номинална яркост на ксеноновите лампи са им необходими не милисекунди, а цели 15 секунди – именно за това време хладната лампа достига оптималната работна температура и яркост (разбира се, лампата се включва веднага, но чак след секунда започва да отдава едва 25% от потенциала си). Извода от това е следния – ксеноновите лампи не са подходящи за работа в непостоянен режим.

Друга особено важна характеристика на светлината добивана от този вид лампи е че късовълновото дъгово излъчване се разсейва силно от микронеравности. С прости думи казано – рефлекторите на ксеноновите фарове трябва да са много по качествени и гладки отколкото на обикновените халогеновите фарове, освен това самото стълко на фара трябва да е чисто (нещо което в нашите условия по пътищата е труднопостижимо). Ето защо ксенонови фарове и например „яка” Golf – ДВОЙКА са несъвместими технологи или по-точно едни истински ксенонови фарове с всичките им там инвертори и т.н. струват колкото самата ДВОЙКА, ако не и повече. Тук идва и следващия момент, „къси” и „дълги” светлини. При халогена е ясно една жичка – „къси”  плюс втора жичка и готово имаме и „дълги”, а при ксеноновата лампа с волтова дъга? Няма как да генерираш първо една а след това и втора волтова дъга до първата или да пуснеш двойно повече ксенон, за да се получат „къси” и „дълги” светлини. Решенията са следните: когато е една лампата във фара, се монтира малък електромотор (соленоид), който премества самата лампа с няколко милиметра напред или назад в зависимост от желания режим; или да се ползват две лампи една до друга или една след друга. И всъщност, под това се крие и популярното название „биксенон”.

И така – защо тези фарове са толкова скъпи, ами сами сметнете - лампа е скъпа и всички инвертори, и системи, и електроники за защита и управление на този вид фарове са много повече, отколкото може да си представите, даже стъклата за фаровете са с ултравиолетови филтри, защото светлината, която излъчват, е подобна на тази от дъгова електрозаварка. С една дума – ксенонови фарове, о да страхотни са, но ако можем да си позволим истински оригинални такива, а не евтини „китайски” ксенони, които нямат нищо общо с горе-описаната технология. Вярно, всичко е доста по-сложно, отколкото с обикновените фарове, а ако ги сравним със светодиодите? Това е тема, която си заслужава отделна статия, засега ще отбележа само, че техническите подробности и проблеми при светодиодните фарове не са по-малко от тук описаните.

Защо Great Wall може да се предпочете пред други модели Избор на автомобил втора ръка

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
08 Nov, 12:57ч.
ТВЪРДО ЗА !!!!
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: