Системата за контрол на налягането в гумите е предназначена за измерване на налягането в гумите, предаването и визуализация на информацията в реално време с цел избягване на опасни ситуации. Такъв тип система може да се поръча като опция при покупката на нов автомобил (ако не се предлага в базовото оборудване) или да се купи и монтира допълнително.
Различават се два вида системи за контрол на налягането в гумите:
- система за косвено измерване на налягането
- система за пряко измерване на налягането (виж на снимката).
Първия вид система е по-проста от конструктивна гледна точка, тъй като тя е във вид на допълнително програмно разширение на блока за управление на анти-блокировъчната системата ABS, казано по-просто, това е един вид усъвършенствана или допълнителна функция на ABS - системата. Принципа на работа се свежда до това че колелото със спусната гума е с по-малък радиус и съответно за едни оборот изминава по-кратко разстояние, околкото колело с изправна гума. Датчика на ъгловата скорост на ABS - системата определя отрязъка от пътя изминат от всяка гума за един оборот. Сигналите от датчиците се сравняват с контролните параметри в блока за управление на ABS - системата. При разлика на контролните данни от реалните се подава сигнал към контролните уреди и съответно към водача на превозното средство. В системата е предвидена адаптация при смяна на гумите или промяна в налягането свързано с някакъв вид сервизна дейност по автомобила. Адаптацията се нарича калибровка на системата. При движението в новите условия системата оценява и запомня новите параметри на гумата.
Системата за пряк контрол на налягането в гумата се извършва от датчик във всяка една от гумите. Тя има следното устройство (виж на снимката):
- дачтик на налягането за всяка гума
- приемна антена с предавател
- блок за управление с дисплей
Датчика на налягането представлява електронно устройство, което обединява датчик на налягането, датчик на температурата, електронни управляващи компоненти, батерия и предавателна антена. Той се монтира във всяка една гума и обикновено е в монолитна конструкция с вентила на гумата.
Информацията от датчика се предава с определена преиодичност (обикновено около минута), а батерията на датчика издържа 3 - 5 години. Приемната антена осигурява приемането на информацията от датчика и предаването и до блока за управление. Като приемна антена може да се ползва антената на системата за централното заключване на автомобила или при по-скъпите модели за всяко колело си има отделна антена която се монтира в калника.
Блока за управление приема инфрмацията от антената и сравнява получените данни с контролните параметри. В случай на падане на налягането се подава сигнал към контролните прибори на автомбила и се извежда графична информация на диплея на систмата. Системата за пряк контрол на налягането на гумата позволява да се оценяват:
- незначителни изменения в налягането
- големи измения на налягането
- внезапни изменения на налягането
В тази система също е предвиден адаптационен процес при промяна на параметрите на гумата.