ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Система за контрол на налягането в гумите (TPMS, Tires Pressure Monitoring System)

like5 unlike0
Владислав Георгиев 24 Feb 2013 Статии
12648
0
Система за контрол на налягането в гумите (TPMS, Tires Pressure Monitoring System)

Системата за контрол на налягането в гумите е предназначена за измерване на налягането в гумите, предаването и визуализация на информацията в реално време с цел избягване на опасни ситуации. Такъв тип система може да се поръча като опция при покупката на нов автомобил (ако не се предлага в базовото оборудване) или да се купи и монтира допълнително.

Различават се два вида системи за контрол на налягането в гумите:

  • система за косвено измерване на налягането
  • система за пряко измерване на налягането (виж на снимката).

Първия вид система е по-проста от конструктивна гледна точка, тъй като тя е във вид на допълнително програмно разширение на блока за управление на анти-блокировъчната системата ABS, казано по-просто, това е един вид усъвършенствана или допълнителна функция на ABS - системата. Принципа на работа се свежда до това че колелото със спусната гума е с по-малък радиус и съответно за едни оборот изминава по-кратко разстояние, околкото колело с изправна гума. Датчика на ъгловата скорост на ABS - системата определя отрязъка от пътя изминат от всяка гума за един оборот. Сигналите от датчиците се сравняват с контролните параметри в блока за управление на ABS - системата. При разлика на контролните данни от реалните се подава сигнал към контролните уреди и съответно към водача на превозното средство. В системата е предвидена адаптация при смяна на гумите или промяна в налягането свързано с някакъв вид сервизна дейност по автомобила. Адаптацията се нарича калибровка на системата. При движението в новите условия системата оценява и запомня новите параметри на гумата.

Системата за пряк контрол на налягането в гумата се извършва от датчик във всяка една от гумите. Тя има следното устройство (виж на снимката):

  • дачтик на налягането за всяка гума
  • приемна антена с предавател
  • блок за управление с дисплей

Датчика на налягането представлява електронно устройство, което обединява датчик на налягането, датчик на температурата, електронни управляващи компоненти, батерия и предавателна антена. Той се монтира във всяка една гума и обикновено е в монолитна конструкция с вентила на гумата.

Информацията от датчика се предава с определена преиодичност (обикновено около минута), а батерията на датчика издържа 3 - 5 години. Приемната антена осигурява приемането на информацията от датчика и предаването и до блока за управление. Като приемна антена може да се ползва антената на системата за централното заключване на автомобила или при по-скъпите модели за всяко колело си има отделна антена която се монтира в калника. 

Блока за управление приема инфрмацията от антената и сравнява получените данни с контролните параметри. В случай на падане на налягането се подава сигнал към контролните прибори на автомбила и се извежда графична информация на диплея на систмата. Системата за пряк контрол на налягането на гумата позволява да се оценяват:

  • незначителни изменения в налягането
  • големи измения на налягането
  • внезапни изменения на налягането

В тази система също е предвиден адаптационен процес при промяна на параметрите на гумата.

Миенето на колата без вода е алтернатива и у нас Иридиеви свещи – за и против!

Подобни

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

При придобиване на лек автомобил се разглеждат абсолютно всички детайли по осчетоводяването му. От особена важност е предварителната подготовка,...

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: