За увеличаване на мощността на двигателя, често се слага специална автомобилна турбина, позволяваща подаване на допълнителен сгъстен въздух към цилиндрите, с което се увеличава ефективността на изгарянето на горивото. Как работи и как се поддържа, за постигане на максимална дълготрайност - ще ни споделят от онлайн магазин ТопКар.
От къде произлиза автомобилната турбина и турбокомпресорът?
Това са компоненти изобретени още през 1905 г. от Алфред Бюхи. Проектът му първоначално намира приложение в различните видове транспортни средства, като кораби, авиация и най-накрая в леките коли. В периода на Първата световна война, технологията е използвана в определени военни варианти на Рено. През 1918 г., инженерът Александър Мос от General Motors интегрира системата в двигател на самолет. Целта е била да се докаже, че негативното влияние върху мощността от разредения въздух на голяма височина може да се преодолее.
След като се доказват неоспоримите предимства на турбината, технологията започва да се използва и в други превозни средства, като кораби и влакове. През Втората световна война, САЩ първи използват продукта в авиацията си, а по-късно той става и автомобилен.
Какъв е принципът на работа на автомобилната турбина?
С увеличаване на мощността на двигателя нараства и изразходваното гориво за единица време. Този агрегат не работи само с бензин или дизел. Той се нуждае и от определено количество въздух за създаване на гориво-въздушна смес. Все пак, за поддържане и увеличаване на горенето е необходим и повече въздух. Така се увеличава мощността на двигателя. За целта е необходима по-голяма кубатура и съответно се увеличава и горивния разход. За да бъде решен проблемът е създадена технология за подаване на сгъстен въздух, в чиято основа стои компресорът.
Автомобилната турбина представлява т.нар. охлюв, в който има задвижвана от изгорелите газове перка. Чрез специфичната форма на корпуса, въздухът се завихря, достига дифузера и движението на въздушния поток се забавя. Налягането му се увеличава и нараства температурата. Така се налага употребата на специален въздушен или воден охладител. Той допълнително увеличава нивото на въздушно сгъстяване. Когато автомобилът се движи с ниска скорост, количеството изгорели газове не са достатъчни за задвижването на автомобилната турбина, така че тя се активира при достигане на 1600-1700 оборота или повече.
За постигане на определени резултати, понякога се създава и т.нар. хибридна автомобилна турбина, която е събрана от частите на различни производители, за достигане на определени желани мощности.
Как да поддържаме автомобилната турбина в най-добро състояние?
За да работи в оптимален режим за по-дълго време, важно е да спазвате някои особености по поддръжката:
- спазването на графика за смяна на въздушния и масления филтър - имат пряка връзка с охлаждането;
- не форсирайте двигателя до високи обороти, преди достигане на оптималната му работна температура. Студеното масло може да повреди устройството;
- от ТопКар препоръчват още редовната смяна на маслото и поддръжката на нивото му;
- след като сте карали в режим на турбокомпресор, не изключвайте двигателя веднага при спиране на колата, а я оставете на празен ход за по-ефективно охлаждане;
- не допускайте продължителна работа на ниски обороти, поради натрупването на повече сажди и нагар, което налага по-често почистване;
- от ТопКар напомнят още, че не бива да се подава газ при поставена висока предавка и ниски обороти. Необходимо е да преминете преди това на по-ниска предавка, в противен случай в цилиндрите попада повече гориво и по-малко въздух, а това води до нарушени пропорции на гориво-въздушната смес и нарушена работа на двигателя.
Неспазването на тези лесни за изпълнение препоръки, които в най-добрия случай трябва да се превърнат в навик, ще доведе до преждевременното износване и нужда от смяна, която никак не е евтина.