ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Двоен съединител – какво представлява?

like0 unlike3
27 Nov 2012 Статии
28884
0
Двоен съединител – какво представлява?

Наименованието двоен съединител се използва за сравнително скоро придобилата популярност система в автоматичните скоростни кутии, която се състои от два съединителя.

Единият е за четните предавки, а другият за нечетните и задната скорост. Идеята на системата е при включена предавка да е зает единия съединител, а на другия да бъде подготвена следващата предавка така при смяна първият отделя за няколко милисекунди, а през това време вторият заработва. Времето, което отнема за тази процедура е толкова кратко, че шофьора и пътниците не биха го усетили.

Този начин на превключване е изобретен преди втората световна война от Адолф Кегрес, но така и не успява да се създаде работещ модел на двоен съединител. От началото на 1980 са направени първите прототипи на тази система под ръководството на Хари Уебстър. Едва след 2003 година е започнало и монтирането на двоен съединител на серийни автомобили, но в последните години той придоби по-голяма и заслужена популярност.

Има няколко вида структуриране на двойния съединител. Единия вариант е, когато съединителите са отделени на различни оси в една обща скоростна кутия и предаващи въртящата сила от коляновия вал по една от тях към колелата. Другият вариант е малко по-различен, защото двата съединителя са разположени един след друг на една равнина с коляновия вал.

Също така при смяна на предавките няма прекъсване на въртящата сила подавана на колелата, която е характерно при другите съединители. Липсва неприятното придърпване и спада на мощността, което довежда до икономия в разхода на гориво съответно намаляване на отделените вредни емисии в атмосферата, което прави автомобила по екологичен.

Днешния двоен съединител бива два вида – мокър и сух. Мокрите двойни съединители се използват при по-мощни автомобили с по-голям въртящ момент и са съставени от два многодискови съединителя, потопени в масло за по-добро охлаждане. Докато сухите се прилагат при по-малките коли с по-малък въртящ момент и по-ниска температура като не изисква специални средства за охлаждане. Въпреки ограниченията в мощността при сухия съединител разхода на гориво е понижен поради липсата на допълнителното съпротивление, породено от разпръскването на маслото.

Целта на тази система е да се повиши комфорта на пътниците, което се усеща най-вече в градски условия. Смяната на предавките се извършва от прецизна хидравлична система, управлявана от компютър, което гарантира бързина при извършване на задачите в скоростната кутия и вероятността за човешка грешка и забавяне са ограничени до минимум следователно шофьора се чувства спокойно и може да съсредоточи вниманието си изцяло към пътната обстановка.

Единственият недостатък на системата с двоен съединител е, че при моментна нужда от по голяма мощност за изпреварване или бързо ускорение тя се забавя осезаемо. Причината е, че ако карате на 4-та предавка, а се наложи да избере 2-ра, то първо трябва да се освободи съединителя за четните преди да се избере предавката и да я включи чак тогава, което ще отнеме малко повече време.

Заради ефективността си и многото плюсове на новите автомобилни модели вече се монтират масово скоростни кутии с двоен съединител. При всяка марка и модел може да се срещне с различно име или съкращение, но на всички основната функционалност е приблизително една и съща, за да накара пътниците и водача да се чувстват комфортно докато пътуват с автомобил.

Заслужава ли си да имаме „старт-стоп” системата? Как да разчитаме обозначенията по автомобилните гуми?

Подобни

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: