Немската компания ZF работи много сериозно по посока безопасността на автономните автомобили, защото според нея те отлично пасват на концепцията Vision Zero — свят без катастрофи и вредни емисии.
Своите перспективни разработки ZF
представи на неотдавнашния симпозиум
Airbag 2018 в Манхайм, като доста интересна е
тази за странична външна предпазна
въздушна възглавница. Според авторите на
проекта, тя намалява с 40% тежеста на
понесените травми от пътниците. Всъщност
възглавницата си е цял въздушен дюшек с
размери два на половин метър, има обем от
300–350 л и се надува за 60–80 милисекунди.
Върху създаването на външни предпазни възглавници, като допълнителна енергопоглъщаща зона в ZF работят вече няколко години и има направени краш-тестове. Автоиндустрия засега не е готова да приеме в колите си подобни разработки, но всичко може да се промени, когато автомобилите с автономно управление тръгнат по-сериозно по пътищата и улиците.
ZF предлага също внедряване на 3D система за наблюдение във вътрешността на автомобила, за да се следи положението и поведението на пътниците. Това ще помогне на системите за безопасност да се настройват към положението им в режим на реално време. За външните въздушни възглавници пък ще са достатъчни данните от мониторинг на околната среда от лидар, радар и останалата техника на автопилота.
В момента мерките за защита в автомобилите предполагат, че пътниците в него са стегнати с коланите на местата си. Но автоматизираните автомобили ще позволят доста по-големи волности – завъртане на седалките, преместване в рамките на купето, заемането на нетипични пози като полягване.
Воланът пък, в който традиционно се монтира предпазната шофьорска възглавница, може да го няма изобщо или пък да се прибира в таблото. В подобна ситуация е много трудно да се прогнозира къде ще се окажат например главите на водача и пътниците в момент на удар. Затова ZF вижда като едно от решенията за безопасност именно външните предпазни въздушни възглавници.
Все пак ще има нещо непроменено – ще има седалки, в които ще седят или лежат пътниците. Това ще наложи системите за безопасност да се интегрират в седалката или наоколо. Това е и идеята на ZF за “централна” предпазна въздушна възглавница.
През следващата 2019-а година в моделите на неназован още европейски автопроизводител ще се появи новата предпазна въздушна възглавница за колена на ZF. Тя е с 30% по-компактна от всички аналози, благодарение пък на корпуса си от тъкан тежи доста по-малко и от там има принос към намаляването на разхода на гориво и емисиите на вредни газове.
Интериорът на автомобилите с автономно управление все повече се представя като място за отдих, което означава, че пътниците тябва да се защитават все едно че са си в къщи. Има доста разнородни идеи по посока на външните предпазни въздушни възглавници. ZF като голям доставчик на компоненти може да изиграе в тази посока обединяваща роля, още повече че независимата организация Euro NCAP смята от 2020-а година да разшири и усили изискванията за безопасност към автономния транспорт.