Феновете на роторния двигател бяха много разстроени с изчезването му от гамата на Mazda. Причините за “потъването” на мотора на Феликс Ванкел от автомобилния хоризонт са най-вече все по-строгите норми за изхвърляне на вредности, които като че ли зачертаха напълно технологията и я обрекоха на забрава. Явно нещата не са съвсем така, моторът може да възкръсне в светлината на последните новости от японския производител и ще може да се използва вече не само като генератор, но и като мотор-колело.
За първото доста време се смяташе, че Mazda се опитва да го запази като част от хибриден силов агрегат, отговарящ за зареждането на бордовия акумулатор. Според последните съобщения, инженерите на компанията са успели да го направят достатъчно чист, че да може да се използва навсякъде по света, независимо от строгоста на екологичните изисквания.
Японците са развили идеята си за бордовия генератор в посока създаване на универсален силов агрегат. Става дума за нов, гъвкав, роторен хибриден агрегат, който се оказва токова ефективен, че дори може да се реализира на пазара в Европа, славещ се с може би най-строгите екологични изисквания. Компактните размери на еднороторния ванкелов двигател позволяват “пакетирането” в едно нагенератора, електромотора и самия ротор.
Новият силов хибриден агрегат прилича донякъде на този при Toyota Prius, в който ДВГ не само генерира електричество, но и задвижва колелата. Тази нова технология носи обозначението XEV и може да се появи в серийните автомобили на Mazda през следващите няколко години. Предимството на роторния мотор в ролята му на генератор е във високите му обороти, но от Mazda ще го включи и в задвижването на колелата, а като цяло новият хибриден агрегат ще е по-ефективен, по-чист и мощен.