+++ Типичната за BMW динамика на
управлението: първи технически детайли
за задвижващата система на BMW i Hydrogen Next
+++ Развойното сътрудничество с Toyota Motor
Corporation продължава
Разработката на алтернативни форми на задвижване е с най-висок приоритет за BMW Group. С първия виртуален поглед към задвижващата система на BMW i Hydrogen NEXT премиум автомобилният производител за пореден път подчертава своя ангажимент да поеме по обмислен и последователен път към мобилността с нулеви емисии. Той включва и съобразяване с различните потребности на пазарите и клиентите в рамките на стратегията Power of Choice. Ориентацията към клиентите и необходимата за това гъвкавост са основните фактори, които ще позволят пробива на устойчивата мобилност в глобален мащаб.
Клаус Фрьолих, член на борда на директорите на BMW AG, отговарящ за развойната дейност (вижте и неговото видео-изявление): „Убедени сме, че в бъдеще едновременно ще съществуват различни алтернативни форми на задвижване, тъй като няма единно решение, което да отговори на всички нужди от мобилност на клиентите по целия свят. В дългосрочен план задвижването с водородна горивна клетка може да се превърне в четвъртата колона в нашето портфолио от задвижвания. То е много перспективно най-вече за горния сегмент на нашето Х-семейство, което се радва на голяма популярност сред нашите клиенти.“ Още от 2013 година BMW Group работи съвместно с Toyota Motor Corporation в областта на технологията на горивните клетки.
Перспективи за бъдещето на технологията на водородните горивни клетки
Въпреки че за BMW Group дългосрочният потенциал на задвижването с горивна клетка не подлежи на съмнение, в краткосрочен план няма да се предлага сериен автомобил с технологията на водородната горивна клетка. Това се дължи най-вече на актуалните, все още неподходящи рамкови условия. Клаус Фрьолих: „От наша гледна точка първо е необходимо водородът като енергиен носител да бъде произвеждан със зелена електроенергия на конкурентни цени. Едва след това водородът ще се използва преди всичко там, където не е възможна директна електрификация, например в тежкотоварния транспорт на дълги разстояния.“ Освен това все още не е налична необходимата инфраструктура като например покриваща цяла Европа мрежа от станции за зареждане с водород, за да може BMW да предложи на клиентите си подобен автомобил. Въпреки това BMW Group продължава със своите усилия при разработката на технологията на водородната горивна клетка и ползва времето за значително снижаване на производствените разходи на задвижващата система, докато бъде осигурена инфраструктурата, както и достатъчните количества от устойчиво произведен водород. В момента BMW Group вече въвежда на пазара чисто електрически автомобили с устойчиво снабдяване с енергия и до 2023 година вече ще предлага на клиентите си широка гама от електрифицирани автомобили. Общо до 2023 година са планирани 25 модела, като поне 12 от тях ще бъдат с чисто електрическо задвижване.
Първите технически детайли на задвижването на BMW i Hydrogen NEXT
„При задвижващата система на BMW i Hydrogen NEXT системата с горивна клетка генерира до 125 кВт (170 к.с.) електрическа енергия, която е резултат на химическата реакция между водорода и кислорода от въздуха“, казва Юрген Гулднер, ръководител на технологията и автомобилните проекти с горивна клетка на BMW Group. Благодарение на това автомобилът изхвърля само водна пара. Преобразувателят на електрическа енергия, разположен под горивната клетка, адаптира нивото на напрежението към електрическото задвижване, както и към буферните електрически батерии. Те се захранват както от спирачната енергия, така и от горивната клетка. В автомобила са монтирани два резервоара с налягане 700 бара с общ капацитет шест килограма водород. Гулднер: „Това гарантира голям пробег при всякакви метеорологични условия. Процесът на зареждане отнема три - четири минути. В BMW i Hydrogen NEXT е интегриран пълният обхват на електрическото задвижване от пето поколение, което за пръв път ще се монтира на BMW iX3. Буферният акумулатор, който е монтиран над електромотора, може да осигури допълнителна динамика, например при изпреварване и ускорение. Общата системна мощност е 275 кВт (374 к.с.) осигурява типичната за BMW динамика на управлението. През 2022 година BMW ще оборудва с това електрическо задвижване, базирано на водородна горивна клетка, малка серия от автомобили, базирани на актуалното поколение BMW X 5. Най-рано през втората половина на това десетилетие и в зависимост от изискванията на пазара и рамковите условия BMW Group ще стартира с автомобили за клиенти с технологията на водородните горивни клетки.
Продължаване на сътрудничеството с Toyota
За да бъде оптимално подготвена за
технологичните предизвикателства при
един автомобил с водородна горивна
клетка през втората половина на
десетилетието, още от 2013 година BMW Group си
сътрудничи успешно с Toyota Motor Corporation. На
базата на договор за съвместна
разработка на продукти двата
производителя работят с общи усилия по
задвижващи системи с горивна клетка,
както и по мащабируеми, модулни
компоненти за автомобили с водородна
горивна клетка. При BMW i Hydrogen NEXT се
монтират горивни клетки, които са
резултат от сътрудничеството с Toyota. Т.
нар. Stack от горивни клетки, както и
цялостната система са оригинални
разработки на BMW Group. В допълнение към
сътрудничеството с Toyota, насочено към
разработката и индустриализацията на
технологията на горивните клетки и
нейната пригодност за крупносерийно
производство, двете компании са
основатели на Hydrogen Council. От 2017 година към
него се присъединиха и други водещи
компании от енергийния сектор,
икономиката и индустрията.
Междувременно Hydrogen Council има над 80 члена.
BMW Group в изследователския проект BRYSON
BMW Group подчертава вярата си в жизнеспособността за бъдещето и потенциала на технологията на водородните горивни клетки и с ангажимента си в изследователския проект BRYSON (BauRaumeffiziente HYdrogenSpeicher Optimierter Nutzbarkeit). Целта на това сътрудничество между BMW AG, университета на Мюнхен, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Техническия университет на Дрезден, както и WELA Handelsgesellschaft mbH е разработката на новаторски резервоари за водород. Те трябва да бъдат проектирани така, че да могат лесно да бъдат интегрирани в универсални автомобилни архитектури. Целта на проекта е разработката на резервоари с плоска конструкция. Проектът със срок от 3,5 години и се подкрепя и от Федералното министерство за икономика и енергия, ще осигури и понижаване на производствените разходи на резервоарите за водород на автомобилите с горивна клетка. Това ще подобри тяхната конкурентоспособност в сравнение с електрическите автомобили с батерии.
*Източник: www.bmw.bg