ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Автомобилната промишленост пред яка криза?

like0 unlike0
Auto-Press 08 Dec 2018 Новини
351
0
Автомобилната промишленост пред яка криза?

Доста декади, започвайки от средата на миналия век и до скоро автомобилната промишленост беше пример за успех и добри печалби в световната икономика. Откакто избухна скандалът с име “Дизелгейт” пред този важен клон от световната индустрия се набелязват все по-сериозни и големи рискове. Реално погледнато първите признаци на приближаващата криза започнаха полека да се появяват на хоризонта от около десетина години.

В началото това се обясняваше от анализаторите с криза в търсенето и въвеждането на нови технологии, със замитането под черджетата и неглижиранеа на перспективни разработки. На практика това е причината и продажбите полека да тръгнат надолу. Днес нещата още повече се втвърдяват, ситуацията се влошава сериозно.

Причините са доста, но най-важната е кардиналната промяна в отношението на потребителите към автомобила. Той вече не е само желана играчка, а по-скоро средство доставящо по удобен начин хора от точка А до точка Б. Разкошните и автомобилите мечта се търсят все по-малко, а главните качества на търсената машина от потребителя са нейната ценовата достъпност, многофункционалноста, икономичноста и екологичноста.

Тези тенденции не остават скрити за големите автопроизводители и те се стремят да им отговорят по подобаващ начин с цел запазване на доходноста си. Какво означава това? Най-големите американски компани - General Motors и Ford задействаха т.н. “програми за реструктуриране” /разбирай съкращаване на разходите/, което на практика означава затваряне на заводи и закриване на работни места.

GM вече официално обяви, че до края на следващата година ще затвори свои пет завода в Щатите и един в Канада, съкращавайки при това минимум 14 000 работника. От компанията казват, че така ще спрат производството на непопулярните модели, а освободените средства щели да бъдат инвестирани в разработка на електромобили и движещи се автономно коли. Ford пък иска да спре производството и продажбата на непопулярните зад океана седани, което също ще повлече сериозни уволнения на работна ръка.

Естествено, това не се харесва на американската администрация и президентът Тръмп вече започна да “набива канчетата” на топ-мениджърите на двете компании. Навярно и на тях не им се харесва да прилагат толкова непопулярни мерки, но освобождаването на оборотни средства днес е необходимо, защото ако не се направи проблемите в бъдеще ще са много по-големи. Защото е ясно, че автомобилната промишленост и търговия се променят. А за да се отговори адекватно на това са нужни средства – за развойна дейност по отношение електрификацията на автомобилите, за нови форми на търговия като каршеринга например.

Последното идва от промяна във виждането на хората към това как да използват ефективно транспорта и парите си които влагат в него. Днес повечето лични автомобили прекарват по-голяма част от “живота” си на паркинга или в гаража в къщи или пред рработното място на собственика. Точно този проблем решава идеята за съвместно ползване/каршеринг на колите, която донякъде е производна на идеята за рентакар.

Съвместното използване е финансово по-изгодно и същевременно намалява броят на автомобилите на пътя. На този начин за ползване на транспорта вече сериозно залагат някои автопроизводители в близък и средносрочен план. Според експертите на GM каршерингът може да донесе в пъти повече парични приходи на компанията, отколкото традиционната продажба на автомобили на индивидуални собственици.

Интересно е че докато големите автопроизводители схванат тази идея и започнат да я прилагат в играта се намесиха бързо големи “играчи” от други промишлени отрасли. Компании като Alphabet, Apple и Uber вече сериозно печелят с предлагането на подобни автомобилни услуги. И в този бизнес им е по-лесно отколкото на традиционните производители – не им се налага да правят милионни инвестиции в разработки на нови модели и нормално производство.

Отговорът на автомобилните компании не закъснява, но все пак е по-муден. Правят сериозни съкращения, правят алианси, което намалява разходите им за развойна дейност. Най-пресен пример в това отношение са последните разговори на Ford с Volkswagen за съвместна дейност и възможности за споделяне на разработки.

Другият голям проблем на автоиндустрията е свързан с дизеловите автомобили, които доста хора вече смятат за отписани. Трябва да се калкулират в балансите огромните глоби, да се преустройва производството от дизелови на бензинови автомобили. Новите еконорми, свързани с реално мерене на разхода на гориво и съответните емисии по време на движение – WLTP, нанесоха сериозен удар по касичките най-вече на големите европейски производители, като Фолксваген дори прекрати доставката на нови автомобили към закупилите ги за няколко месеца тази година.

Минимум 350 000 лири за първия електрически ROLLS-ROYCE (Видео)

Подобни

НОВОТО RENAULT ARKANA, ХИБРИДЕН КУПЕ-КРОСОУВЪР ЗА ЕВРОПА (Видео)

НОВОТО RENAULT ARKANA, ХИБРИДЕН КУПЕ-КРОСОУВЪР ЗА ЕВРОПА (Видео)

• Новото Renault Arkana, купе-кросоувърът на Renault, се лансира в Европа с хибриден двигател • Надарено със силна...

Опасно забавният Quad! - видео

Опасно забавният Quad! - видео

Quad е вече разпространеното име на четириколесната машина за забавление. В началото на карането му ездачът смята, че тя е...

Търговията с автомобили накъде?

Търговията с автомобили накъде?

След първите признаци на възстановяване автомобилната индустрия дава леко заден ход в много страни. С 884 400 нови регистрации през...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: