ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Време ли е за “матурата” на електромобилите?

like0 unlike0
Auto-Press 28 Apr 2017 Новини
131
1

Време ли е за “матурата” на електромобилите?

Време ли е за “матурата” на електромобилите?
/add_images/news/042017/s_1493366403_64.jpg
  1. Време ли е за “матурата” на електромобилите?

Когато видиш, че всеки четвърти автомобил, който срещаш на пътя в Норвегия е електрически, неминуемо си задаваш въпроса – наистина ли настъпва електрическатга ера на пътя. Но все пак преди това да стане факт, като че ли по-скоро в момента електромобилите са на изпитната скамейка, държащи своята своебразна “матура” за пътния им лист в живота. А както всички знаем една матура не е никак лесна работа...

Елементарният въпрос е след като сложиш един до друг електромобил с цена от около 35 000 евро и класически с ДВГ от същия клас, но с цена 15 000 евро, да си зададеш въпроса – дали наистина 20-е хиляди разлика са отражение на толкова голямо превъзходство. На този етап, преди издържането на “матурата”, едва ли...

И все пак, ако “матурата” се държи в една държава като Норвегия, която е на първо място в света по наситеност с електромобили в момента, отговорът може би ще е по-различен. В скандинавската страна съществува от 1995-а година насам обществена организация, наречена NEVA /Норвежка асоциация за електрически автомобили/, която е най-голямата от този род в света. В нея членуват 40 000 собственици на електромобили и подръжници на идеята. И работата й определено дава плодове – в момента процентът на чистите автомобили в страната достига вече 35,1. Следващите по ред страни в тази класация са Исландия с 11,8%, Швеция с 4,8, Швейцария 2,2% и Белгия с 1,8%. Средният процент присъствие на електромобилите в Европа е едва 1,4%.

Интересно е да видим как норвежците постигат това предимство? При закупуването или лизинговането на електромобил в страната не се прилага данък. Годишното данъчно натоварване /пътен данък/ за подобен автомобил е минимално, а за подобен автомобил собствен на компания, данъкът е намален с 50%. Електромобилите в Норвегия не плащат пътни такси, ползват безплатен паркинг и безплатен превоз с ферибот, което е доста голям плюс в държавата с безбройните острови. В градското движение могат да се движат в бус-лентите, предимство, което лично изпитах изпреварвайки стотици евтомобили в час пик в Осло.

Но въпреки всичко това, тежките въпроси на “матурата” си остават – високата цена на електромобила идва на първо място от цената на акумулатора, особенно когато търсим пробег с едно зареждане от 400-500 км. Ако оставим този въпрос настрана, производството на електромобила е далеч по-евтино, а подръжката по-лесна и приемлива ценово. Това е и причината Renault да продава модела си Zoe без акумулатора, а да иска заплащане за него на месечна лизингова такса. С настъпването на електрическата ера при автомобилите, прогнозите за цената на акумулатори е за бързо поевтиняване, а усреднената производствена цена на самия електромобил се очаква да падне под тази на конвенционалния към 2025-а година.

Друг проблем при електромобилите е че при по-ниски от 100 000 коли годишно производствени цифри и традиционните компоненти в машината са по-скъпи. Нискосерийното производство и високата цена на акумулаторите са именно тези задържащи фактори пред по-масовото внедряване на чистите електромобили в ежедневния ни живот. Затова на този етап много важна е държавната подкрепа за тях във вид на преки субсидии или намаляване на данъчни тежести за собствениците им, нещо което наблюдаваме в Норвегия.

Но дори там където правителствата не обръщат достачно внимание на електромобилите, полека започва да се получава изравняване на представянето им и цените с класическите ДВГ коли. Това вече направи Tesla с Model S и Model X и ще се опита да повтори упражнението тази година с Model 3 и цената му от $35 000. През септември идва Nissan Leaf с двукратно увеличен пробег и той също може би ще влезе в пазарния ценови сектор от под $30 000 в Щатите.

По-нататък още повече – през 2018-а, Volkswagen се гмурва сериозно в електропотока с кросовър на Audi, Jaguar и Volvo също подготвят доста обещаващи модели, а от 2020-а нататък се очаква истинска електрическа лавина с модели на Mercedes, VW и GM.

Така че изгледите за успешно взимане на “матурата” от електромобилите са доста добри, особенно ако по-активно се прилага наистина успешният норвежки опит в “отглеждането” им.

Минимум 350 000 лири за първия електрически ROLLS-ROYCE (Видео)

Подобни

НОВОТО RENAULT ARKANA, ХИБРИДЕН КУПЕ-КРОСОУВЪР ЗА ЕВРОПА (Видео)

НОВОТО RENAULT ARKANA, ХИБРИДЕН КУПЕ-КРОСОУВЪР ЗА ЕВРОПА (Видео)

• Новото Renault Arkana, купе-кросоувърът на Renault, се лансира в Европа с хибриден двигател • Надарено със силна...

Опасно забавният Quad! - видео

Опасно забавният Quad! - видео

Quad е вече разпространеното име на четириколесната машина за забавление. В началото на карането му ездачът смята, че тя е...

Търговията с автомобили накъде?

Търговията с автомобили накъде?

След първите признаци на възстановяване автомобилната индустрия дава леко заден ход в много страни. С 884 400 нови регистрации през...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Toma Neverni 29 Apr, 10:57ч.
Тези автомобили не са съвсев "чисти". Често се пропуска (може би умишлено), да се говори къде и как се произвеждат така необходимите за тях батерии. Те съдържат литий - метал, който се извлича от земята чрез отворени мини. Земната маса се взривява, а след това чрез химикали се извлича лития. Това е изключително замърсяващо производство, но е основно разположено в Южна Америка, Африка и Азия - демек там не им пука много за замърсяването. Освен това батериите трябва да се сменят след известно време (губят способността си да се зареждат).Само батериите струват хиляди долари или евро. Накрая е-мобила излиза доста солено и като пари и като вреда за околната среда. Предполагам, че тези мпс ще останат лъскави играчки за богаташи.
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: