Докато у нас преливаме от пусто в празно въпросът с електромобилите и новия внос, и държавата не оказва никаква подкрепа в това направление, в Уганда решиха да стартират собствено производство на електромобили. Плановете на угандийското правителство в тази посока обявипрезидентът на страната Йовери Мусевени. Той е наредил на министерството на финансиите да заложи в бюджета за следващата година $5,6 милиона за целта. С тези пари ще се строи първия автомобилен завод в страната.
Идеята за производство на автомобили в Уганда е от 2011-а година. Преди две години студенти от университета на страната станаха световно известни със създаването на електромобила Kiira EV и автобуса Kayoola, работещ на слънчева енергия.
Правителството на Уганда още през 2014-а година е заделило голям поземлен участък в източния район Жинжа на страната за строителство на производствени мощности на компаниите Kiira Motors Corporation и China Engineering Limited.
Двата завода все още са в строеж, но днес министерският съвет на Уганда утвърди и официално обнародва “пътна карта” за развитието на национален автомобилостроителен отрасъл. Според правителството автомобилните заводи ще привлекат в страната значителни външни инвестиции и ще създадат 2000 работни места в самите заводи и около 12 000 в съпътсващите отрасли.
Планира се предприятието Kiira Motors Corporation да прави до 5000 автомобила годишно в сътрудничество със световно авторитетни компании, занимаващи се с автомобилни иновации и разработки.
Днес Уганда има около 35 милиона население, а в цялата Източна Африка - Уганда, Кения, Танзания, Руанда, Бурунди и Южен Судан населението е 150 милиона. Това значи, че угандийската автомобилна продукция може да има добро търсене. В момента основният път за снабдяване с автомобили в страната е вноса на употребявани автомобили в размер на около 50 000 коли годишно.
Правителството на страната, за разлика от нашето има намерение догодина да забрани вноса на стари автомобили и в най-скоро време ще бъде въведена пълна забрана за внос на автомобили по-стари от 8 години. “Повече не искаме да бъдем световно гробище за стари автомобили” - заяви наскоро шефа на финансовия комитет на парламента на страната Хенри Мусазизи Монитор.