ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Автопромът на Турция – нагоре до следващия срив на лирата

like0 unlike0
Auto-Press 14 Jun 2018 Новини
207
0
Автопромът на Турция – нагоре до следващия срив на лирата

Турция не е само страна на евтиния туризъм, но и на много сериозно развитата промишленост. Два от най-динамично развиващите й се отрасли са автомобилният и химическият отрасли. В момента автомобилната промишленост на страната е в период на разцвет. В исторически план той се развива вълнообразно с огромни спадове и възкачвания. В момента, докато лирата пада не чак толкова много, въпреки че се очаква сериозното й сриване в скоро време, производството на автомобили расте и миналата година премина бариерата от 1,7 милиона. През миналия век в периода на доста бърза индустриализация на страната бързо беше преминато от монтажно към пълномащабно производство на автомобили.

Сред известните световни марки, които имат производствени мощности в Турция са Daimler, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Renault и Toyota. Там се правят моделите Fiat Tipo/Doblo/Qubo, Ford Transit/Transit Custom/Transit Courier, Honda Civic, Hyundai i10/i20, Isuzu D-Max, Renault Fluence/Clio/Clio Estate, Toyota C-HR и други, като компактният модел Toyota C-HR се прави само в страната и се експортира за целия свят от там.

В периода 2000 - 2017-а година инвестициите в турските автопредприятия достигнаха $14 милиарда, което позволи значително увеличение на производствените възможности. Днес турската автомобилна промишленост предлага изделия отговарящи на високите международни стандарти за качество и безопасност, а самият отрасъл има висока афективност и конкурентноспособност. В периода 2002-а – 2017-а производството на автомобили в Турция на годишна база нарасна от 374 000 на над 1 700 000 екземпляра. Страната е 14-а в касацията на световните автомобилни производители и пета в Европа.

В завода на компанията Tofas се правят всички варианти на новото поколение на фамилията FIAT Tipo за Европа и други страни в света. Турция вече е производствена база за експорт на големите международни автопроизводители в страната. Около 80% от произведените автомобили са предназначени за експорт. Главните потребители на турската автопродукция са Германия, Франция, Италия, Великобритания и Испания.

Освен производството на автомобли в южната ни съседка е развита и индустрията на доставчици на автомобилни компоненти – там има над 1100 компании за производство на възли и агрегати за автомобилната индустрия. Страната е и вторият по-големина производител на части за т.н. after market. Става дума за хиляди минифабрики, които правят както цели агрегати, така и елементи за тях. Добре познати в този пазар са марките Formpart, Sampa, Mopart, Gunes.

Турция произвежда акумулатори, гуми, джанти и оорудване за задвижване на газ. Акумулаторите са на марката Inci Aku, гумите са Lassa, джантите DJ, Kormetal и газобаллонното оборудване Atiker, Mimgas, Tugra Makina. Произвеждат се автобои и лакове. Ценовото ниво е средно при сравнително добро качество. Реално погледнато локализацията на автомобилното производство в страната е на ниво от 50 до 70%. Над 250 световни производителя имат мощности в Турция, като 28 от тях са в списъка на Топ-50 на най-големите в света.

В момента в Турция се форсира научната и развойна дейност – в момента там има 132 научно-изследователски и дизайнерски центъра, принадлежащи на производители и доставчици на части за автомобилите. R&D-центърът Ford Otosan е един от трите най-големи световни научно изследователски центъра на Синия овал. Аналогичното подразделение на FIAT в Бурса е единственият на концерна, обслужващ европейския пазар, разположен извън пределите на Италия.

От произведените 1,7 милиона коли в Труция 552 800 са търговски. Леките търговски са 517 425 единици., което е с 2,2% повече от 2016-а година. Впечатлява ръстът на камиони от тежкия клас - +35,2 % /23 502 единици. Производството на автобуси също расте – през миналата година с 4,2% до 11 898 единици.

Много голямо е предприятието Mercedes-Benz Turk, стартирало преди половин век през 1968-а година. Заводът в Аксарай ежегодно прави над 17 000 камиона, а в него се трудят над 1700 души. От 2014-а там започна и производството на автобусите Setra за местния пазар.

Друг голям производител е MAN Truck & Bus. Предприятието Turkiye A. S. в Анкара прави не само камиони, но и всички типове градски, междуградски и туристически автобуси. Заводът Ford Trucks е основан в 1982-а году и прави днес 15 000 камиона и 11 000 двигателя ECOTORQ. Той произвежда още възли и агрегати за модела Ford Transit – ежегодно до 65 000 двигателя, 140 000 задни моста и 300 000 компонента за предни мостове.

Компанията Temsa ежегодно прави около 4500 автобуса, които се изнасят за 66 страни, включително и за Западна Европа. Isuzu Anadolu раоти от 1984-а насам и заема водещи позиции в сегмента автобуси малък клас. Преди няколко години стартира и поризовдството на нископодови автобуси от големия клас.

Лидер на автомобилния пазар на Турция е Koç Holding, който е и най-големият финансово-промишлен конгломерат в страната. Основан е през 1926-а, а щаб-квартирата му е в Истамбул. За 2016-а оборотът му надхвърли $31 371 милиарда, а сътрудниците му са над 81 000. Основните сфери на деятелност са автомобилната промишленост, енергетиката, производството на битова техника и финансови услуги. Компаниите на Koç Holding дават около 10% от националното производство в Турция, в това число 45% от автомобилното производство, 9% от експорта и 18% от пазарната капитализация на борсата в Истамбул, а в холдинга са пет от десетте най-големи турски компании, сред които Ford Otosan, Tofaş, и Otokar. Koç Holding има 24% от автомобилния бизнес на Турция, заема трето място в сегмента на леките автомобили (14%) и първо място в сегмента на търговската техника.

В състава на Koç Holding влиза още компанията Opet, която е един от най-големите производители на гориво-смазочни материали в страната. Тя е основана през 1966-а година, осноното й преприятие е в град Измир. Годишните мощности са за 35 милиона литра смазочни материали. Тази година Opet ще въведе в експлоатация още един завод с капацитет 72 милиона литра. Opet Petrolcülük A.Ş. в момента е и втората по големина компания за дистрибуция на нефтопродукти в Турция.

Минимум 350 000 лири за първия електрически ROLLS-ROYCE (Видео)

Подобни

НОВОТО RENAULT ARKANA, ХИБРИДЕН КУПЕ-КРОСОУВЪР ЗА ЕВРОПА (Видео)

НОВОТО RENAULT ARKANA, ХИБРИДЕН КУПЕ-КРОСОУВЪР ЗА ЕВРОПА (Видео)

• Новото Renault Arkana, купе-кросоувърът на Renault, се лансира в Европа с хибриден двигател • Надарено със силна...

Опасно забавният Quad! - видео

Опасно забавният Quad! - видео

Quad е вече разпространеното име на четириколесната машина за забавление. В началото на карането му ездачът смята, че тя е...

Търговията с автомобили накъде?

Търговията с автомобили накъде?

След първите признаци на възстановяване автомобилната индустрия дава леко заден ход в много страни. С 884 400 нови регистрации през...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: