ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Автопромът на Турция – нагоре до следващия срив на лирата

like0 unlike0
Auto-Press 14 Jun 2018 Новини
207
0
Автопромът на Турция – нагоре до следващия срив на лирата

Турция не е само страна на евтиния туризъм, но и на много сериозно развитата промишленост. Два от най-динамично развиващите й се отрасли са автомобилният и химическият отрасли. В момента автомобилната промишленост на страната е в период на разцвет. В исторически план той се развива вълнообразно с огромни спадове и възкачвания. В момента, докато лирата пада не чак толкова много, въпреки че се очаква сериозното й сриване в скоро време, производството на автомобили расте и миналата година премина бариерата от 1,7 милиона. През миналия век в периода на доста бърза индустриализация на страната бързо беше преминато от монтажно към пълномащабно производство на автомобили.

Сред известните световни марки, които имат производствени мощности в Турция са Daimler, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Renault и Toyota. Там се правят моделите Fiat Tipo/Doblo/Qubo, Ford Transit/Transit Custom/Transit Courier, Honda Civic, Hyundai i10/i20, Isuzu D-Max, Renault Fluence/Clio/Clio Estate, Toyota C-HR и други, като компактният модел Toyota C-HR се прави само в страната и се експортира за целия свят от там.

В периода 2000 - 2017-а година инвестициите в турските автопредприятия достигнаха $14 милиарда, което позволи значително увеличение на производствените възможности. Днес турската автомобилна промишленост предлага изделия отговарящи на високите международни стандарти за качество и безопасност, а самият отрасъл има висока афективност и конкурентноспособност. В периода 2002-а – 2017-а производството на автомобили в Турция на годишна база нарасна от 374 000 на над 1 700 000 екземпляра. Страната е 14-а в касацията на световните автомобилни производители и пета в Европа.

В завода на компанията Tofas се правят всички варианти на новото поколение на фамилията FIAT Tipo за Европа и други страни в света. Турция вече е производствена база за експорт на големите международни автопроизводители в страната. Около 80% от произведените автомобили са предназначени за експорт. Главните потребители на турската автопродукция са Германия, Франция, Италия, Великобритания и Испания.

Освен производството на автомобли в южната ни съседка е развита и индустрията на доставчици на автомобилни компоненти – там има над 1100 компании за производство на възли и агрегати за автомобилната индустрия. Страната е и вторият по-големина производител на части за т.н. after market. Става дума за хиляди минифабрики, които правят както цели агрегати, така и елементи за тях. Добре познати в този пазар са марките Formpart, Sampa, Mopart, Gunes.

Турция произвежда акумулатори, гуми, джанти и оорудване за задвижване на газ. Акумулаторите са на марката Inci Aku, гумите са Lassa, джантите DJ, Kormetal и газобаллонното оборудване Atiker, Mimgas, Tugra Makina. Произвеждат се автобои и лакове. Ценовото ниво е средно при сравнително добро качество. Реално погледнато локализацията на автомобилното производство в страната е на ниво от 50 до 70%. Над 250 световни производителя имат мощности в Турция, като 28 от тях са в списъка на Топ-50 на най-големите в света.

В момента в Турция се форсира научната и развойна дейност – в момента там има 132 научно-изследователски и дизайнерски центъра, принадлежащи на производители и доставчици на части за автомобилите. R&D-центърът Ford Otosan е един от трите най-големи световни научно изследователски центъра на Синия овал. Аналогичното подразделение на FIAT в Бурса е единственият на концерна, обслужващ европейския пазар, разположен извън пределите на Италия.

От произведените 1,7 милиона коли в Труция 552 800 са търговски. Леките търговски са 517 425 единици., което е с 2,2% повече от 2016-а година. Впечатлява ръстът на камиони от тежкия клас - +35,2 % /23 502 единици. Производството на автобуси също расте – през миналата година с 4,2% до 11 898 единици.

Много голямо е предприятието Mercedes-Benz Turk, стартирало преди половин век през 1968-а година. Заводът в Аксарай ежегодно прави над 17 000 камиона, а в него се трудят над 1700 души. От 2014-а там започна и производството на автобусите Setra за местния пазар.

Друг голям производител е MAN Truck & Bus. Предприятието Turkiye A. S. в Анкара прави не само камиони, но и всички типове градски, междуградски и туристически автобуси. Заводът Ford Trucks е основан в 1982-а году и прави днес 15 000 камиона и 11 000 двигателя ECOTORQ. Той произвежда още възли и агрегати за модела Ford Transit – ежегодно до 65 000 двигателя, 140 000 задни моста и 300 000 компонента за предни мостове.

Компанията Temsa ежегодно прави около 4500 автобуса, които се изнасят за 66 страни, включително и за Западна Европа. Isuzu Anadolu раоти от 1984-а насам и заема водещи позиции в сегмента автобуси малък клас. Преди няколко години стартира и поризовдството на нископодови автобуси от големия клас.

Лидер на автомобилния пазар на Турция е Koç Holding, който е и най-големият финансово-промишлен конгломерат в страната. Основан е през 1926-а, а щаб-квартирата му е в Истамбул. За 2016-а оборотът му надхвърли $31 371 милиарда, а сътрудниците му са над 81 000. Основните сфери на деятелност са автомобилната промишленост, енергетиката, производството на битова техника и финансови услуги. Компаниите на Koç Holding дават около 10% от националното производство в Турция, в това число 45% от автомобилното производство, 9% от експорта и 18% от пазарната капитализация на борсата в Истамбул, а в холдинга са пет от десетте най-големи турски компании, сред които Ford Otosan, Tofaş, и Otokar. Koç Holding има 24% от автомобилния бизнес на Турция, заема трето място в сегмента на леките автомобили (14%) и първо място в сегмента на търговската техника.

В състава на Koç Holding влиза още компанията Opet, която е един от най-големите производители на гориво-смазочни материали в страната. Тя е основана през 1966-а година, осноното й преприятие е в град Измир. Годишните мощности са за 35 милиона литра смазочни материали. Тази година Opet ще въведе в експлоатация още един завод с капацитет 72 милиона литра. Opet Petrolcülük A.Ş. в момента е и втората по големина компания за дистрибуция на нефтопродукти в Турция.

Българите в Opel Adam Cup влязоха в Топ 10 на рали „Германия”

Подобни

Парят ли ви четирите букви на задната седалка на хибрида Kia Niro? Значи имате проблем!

Парят ли ви четирите букви на задната седалка на хибрида Kia Niro? Значи имате проблем!

Ако карате хибридният Kia Niro производство 2017-а – 2018-а и усетите че задната ви седалка заприличва на нагорещена пейка...

Audi глобена с 800 милиона евро в Германия заради Дизелгейт

Audi глобена с 800 милиона евро в Германия заради Дизелгейт

На компанията Audi е наложена глоба от 800 милиона евро от немската прокуратура заради нарочно допуснатите нарушения в прикриването...

Взрив от суперавтомобили в центъра на София!

Взрив от суперавтомобили в центъра на София!

На 11-ти октомври в новооткрия клуб Theatroв София се проведе официалната премиера на филма за Премиум Рали София – Свети Влас Сезон 2018....

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: