ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Факти и легенди за електромобилите

like0 unlike0
31 Dec 2013 Статии
2408
0
Факти и легенди за електромобилите

Електромобилите все още не са много познати. Изданието CarTimes публикува полезни факти (и легенди!) за “колите на бъдещето”.

Именно последното твърдение е развенчано от историята. Факт е,        че първите возила на ток са доста преди тези с двигател с вътрешно горене. През 1828 г. тръгва кола с батерии, което е 57 г. преди бензиновия модел. Преди близо 2 века се е считало, че именно на ток перспективата да се направи нещо значимо на 4 колела е по-добра от другите технологични възможности. Но тогава е нямало как да се съхрани енергия за дълъг преход, което е довело до развитие на ДВГ и електромобилите започват да губят на всички фронтове. Неуспешните модели са десетки с една обща черта – липсват им акумулатори, които да са хем евтини, хем компактни, хем достатъчно мощни. Към този вид двигатели учените се върнаха едва в края на ХХ век!

Мнозина си мислят, че електромобилите са твърде опасни. За това подсказват 3-ти пожара през 2013-а на Tesla Model S в САЩ. Инцидентите доведоха до дискусии доколко е безопасно придвижването на ток. Оказва се, че огънят е причинен от късо съединение, възникнало при “пробив” на батерията. Но то и огънят след него е извън купето, което пък гарантира сигурността на пътниците – няма нито 1 пострадал в следствие на пожарите. Всички хора са успели да напуснат возилото доста преди пламъците да се разраснат. Липсата на достатъчно електромобили прави тези явления все още екзотични, но пък знаем какви щети прави взрив на кола с ДВГ. Далеч по-опасни са двигателите на метан и пропан-бутан, а за колите с водородно задвижване е добре дори да не си помисляме.

Оказва се обаче, че електромобилите не щадят природата! Отговорът на този парадокс се крие във факта, че те не черпят ток от мрежата, а от скъпи и батерии и акумулатори. В тях има много тежки метали и токсични съединения. Освен това за получаването на електроенергията са нужни или ТЕЦ или АЕЦ... Което допълнително ни кара да се замислим. Но сам по себе си проблемът с батериите и тяхното рециклиране или съхранение е много сериозен. Поне засега човечеството не е открило 100% надежден метод за пълна неутрализация на опасните съединения. Затова и купуването на електромобил само привидно изглежда жест към околната среда. В действителност поставя пред учените доста въпросителни, които трябва да имат отговор до момента, когато подобен метод на придвижване стане масов.

Не бива да се вярва, че електромобилите имат ниска скорост. Това е мит, който е разбит от повечето масови марки коли. Друг е въпросът дали мощният двигател под капака може да се съчетае с подходяща батерия или акумулатор. В момента на пазара са модели, които комбинират привидно най-добрите варианти – осигурена е добра скорост и нелош пробег с 1 зареждане. Километражът може да е доста по-дълъг, но възможностите му са ограничени електронно.

И за финал нещо свързано със сезона. Разпространено е мнението, че зимата не е подходяща за електромобилите. Мнозина считат, че скъпите батерии и електроника не издържат на сериозни минусови температури.

Това не е така!

Истина е, че повечето батерии и акумулатори “падат” на студено, но пък достатъчно лесно е да се осигури тяхното отопление. (В повечето модели това е направено.) Но пък е вярно, че поради този факт зимно време електромобилите имат около 2 пъти по-нисък пробег с 1 зареждане... Очевидно проблемът все още не решен, но какво пък – не се хаби гориво, така че всичко изглежда наред.

За финал само можем да добавим, че макар и екзотични електромобилите постепенно си пробиват път във всички точки на света. Въглеводородните горива намаляват с времето и очевидно бъдещето е свързано с някакъв друг начин на придвижване.

Електроенергията е един от вариантите.

Видове зимни гуми Що е то въздушно (пневматично) окачване?

Подобни

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: