ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Видове зимни гуми

like0 unlike1
28 Dec 2013 Статии
11838
1
Видове зимни гуми

Зимата в България може да бъде както много студена, снежна и ветровита, така и слънчева кишава и влажна. Разбира се преобладава типичната зимна обстановка с повечко сняг, лед, киша и преспи, частично почистени основни пътни артерии и непочистени странични улички и междублокови пространства в градовете. Общо взето нерадостна картинка а в добавка и някой закъсал на средата на платното "любител на летни гуми", както вече наричам тези които незнайно поради какви причини упорито си карат през зимата с летните гуми.

В такива условия добрата зима гума си казва думата, но както се оказва под определението "добра" попадат не винаги скъпите, а правилно подбраните зимни гуми. В настоящия материал ще се опитам да систематизирам видовете зимни гуми и качествата, които те притежават.

Ако погледнете каталозите с гуми ще забележите че даже при един производител може да се видят нялколко различни модела зимни гуми. Каква е разликата между тях?

Основното което прави впечатление е различния рисунък на протектора и това си има логично обяснение, което определено не е свързано с тендеции на последния моден сезон "Еесен-зима" и "от котюр" (haute couture). Както ще изясним малко по-долу, всеки рисунък си има определена цел, качества и приложение и покупката на зимни гуми е добре да е съобразен с региона и зимните условия в които ще се ползва автомобила.

И за да е коректно всичко, още отсега искам да кажа че идеален вариант за зимна гума няма, все ще трябва да се направи компромис в някое отношение при избора им. Важното е да се прецени правилно в какви условия основно ще се използва автомобила и това да е отправната точка при избора.

Какво се иска от протектора на зимната гума?

Пътните условия през зимата са много и различни, но има няколко основни, за които се предвидени и различните зимни гуми. За справяне с един от основните проблеми през зимата снега, утъпкан или пръхкав е нужен дълбок грайфер. За спокойно шофиране в киша ни трябва рисунък аналогичен на този който се справя добре с аквапланинга, а за сигурно предвижване по добре изчистения но студен асфалт по високоскоростна магистрала ни трябва високо сцепление и устойчива гума.

Очевидно е че всички тези условия са несъвместими в една гума, просто няма как да се осигури например високо сцепление и устойчивост на гумата на сух студен асфлат от гума с дълбок грайфер с широк канал, която пък е идеална за дълбок сняг.

Ето и основните модели зимни гуми

  1. Високопроходима зимна гума

Ако рисунъка на протектора е от отделни елементи във формата на ромб, квадрат или снежинка и дълбочината на грайфера достига до 9 - 10 мм и между елементите има голямо разстояние, то това е гума за дълбок сняг и преспи. Тази гума може да Ви удиви в гората или на непочистени междублокови участъци, но на сух асфалт е доста шумна, увеличава разхода и спирачната й ефективност е ниска. А ако тази гума е със определна посока на движението, за което говори V-образното разположение на рисунъка и голямата срелка на страничния борд на гумата с надпис "rotation" то тя ще се държи доста уверено и на киша, но не разчитайте на безопасна езда на висока скорост без значение индекса за скорост, който е написан на нея. Според моето скромно мнение именно този модел зимна гума е удачен за българските условия, поради това че добре изчистените пътища у нас са рядкост, а между блоковите пространства и малките странични улички въобще не се почистват "до асфалт" и автомобила и водача му по-често се намират в условията близки до описаните малко по-горе.

  1. Високоскоростна зимна гума (Европейска зимна гума)

Поради добре развития европейски пазар много производители специално произвеждат зимни гуми с много добре изразена спортна шарка и по-малка дълбочина на грайфера (6-7 мм) за по-добра устойчивост. Този модел гуми без излючение са с определна посока на движението. Те са предвидени за добре почистени скоростни трасета (каквито в Европа не са рядкост) и дълбоката киша, ледената коричка или снега са достатъчно голямо препядстие за тях. Качествата им се изразяват основно в използвания в тях зимен каучук заради което те съхраняват еластичността необходима за постигане на необходимото сцепление при по-ниски температури. Освен това шарката на протектора е много устойчива на аквапланинг, но паркирането на непочистен паркинг особено ако автомобила е с автоматична трансмисия може да се превърне "незабравимо преживяване". Затова пък по ниво на шума, устойчивостта в завои и спирачен път на суха зимна настилка са по-близки до летните гуми, отколкото до традиционните зимни гуми.

  1. Класически зимни гуми

За класическия зимен протектор може да се каже че всичко е "някъде по средата". Дълбочината на грайфера е между 7 - 8 мм. Разстоянието между елементите на грайфера също не е голямо както при "високопроходимте зимни гуми". Моделите могат да са както с определна посока на движението така и с неопределна. По експлотационни характеристики също всичко е така да се каже "усреднено". Класическите зимни гуми се доближават най-близко до понятието "универсални", тъй като са подходящи за спокойно безопасно движение през зимния период, в почти всякакви условия, но без есктремални скорости, дълбок сняг, лед и подобни крайности. Това са и едни от най-евтините модели, и спокойния и безопасен маниер на шофиране ги съхранява за по-дълъг период, което автоматично ги превръща в още по-изгодна инвестиция.

  1. Асиметрични зимни гуми

Това е сравнително ново направление при зимните гуми, смисъла му се заключава в това че половината протектор, обикновено външната част е с класически характеристики и обезпечават добро сцепление на асфалт. Другата половина е с "високопроходими" качества и осигурява по-добро сцепление в дълбок сняг. Трудно е да се определи ефективността на подобно решение поради това че полезната площ реализираща дадена фунцкия е намалена наполовина. Но най-коректно би могло да се каже че асиметричната зимна гума е много добра алтернатива на класическата зимна гума, най-вероятно даже с малко по-добри характеристики. Цената на този вид гуми, като всяко нововъдение е малко по-висока от класическото решение. От тук следва и въпроса, струва ли си да се плаща повече за универсалност, която можем да постигнем с класическите зимни гуми при едно спокойно и безопасно шофиране.

Как да се подготвим за пътуване с кола в чужбина Факти и легенди за електромобилите

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Vladimir 07 Jan, 00:34ч.
Страхотна статия!
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: