ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Защо трябва по-често да сменяме маслото ако шофираме в градски условия?

like0 unlike1
18 Nov 2013 Статии
8071
0
Защо трябва по-често да сменяме маслото ако шофираме в градски условия?
Всеки шофьор, независимо от опита си знае че моторното масло трябва да се сменя, на 10, 15 или n-хиляди километра и т.н. това зависи от модела на автомобила, годината на производство, двигателя и самия вид на маслото (минерално, полусинтетика или пълна синтетика). Общо взето това трябва всеки сам да си го следи защото от това зависи живота на двигателя. И така колата си върви, киломертите се навъртат на километража, маслото си старее и в препоръчителния от производителите момент ние го сменяме. Това е в иделания случай. А на практика какво се получава. Вземаме едно типично за много автомобили положение – градското шофиране. Една значителна част от времето е в престой на поредния светофар или задръстване – двигателя си работи, километраж не се навърта, но затова пък на двигателя се навъртат моточасове работа които ние не отчитаме. При работата си на място освен двигателя си работи и маслото в него и в по-голяма или малка степен всичко се износва и старее. Повечето ще кажат „Е какво толкова, то на двигателя какво му е, след като няма никакво натоварване?”. Оказва се че не е точно така, и дори напротив.  Повечето производители на масла препоръчват смяна му на около 10 000 км. или 7500 мили или веднъж годишно за бензинови двигатели и двойно по-малък пробег за дизелови и турбирани бензинови двигатели, но ако се зачетем в дребния шрифт, това е за автомобили които се движат при идеални пътни условия, а градския режим на шофиране вече в не една компания се счита за вид натоварен режим на работа. Три са основните фактори, който оказват влияние върху това колко бързо старее маслото и се променя вискозитета му. Изгорелите и неизгорели работни газове, работната температура и нискотемпературни и високотемпературни отлагания в маслото. Принципно съвременните двигатели са изчислени за работа на по-високи обороти и сравнително постоянни средни натоварвания, което съответства на междуградското шофиране, а за градското шофиране са характерни относително честата промяна на обороти и натоварвания – газови, инерционни и температурни.  
  • Изгорели и неизгорели работни газове
Според проведени експерименти се оказва че вискозитета на маслото в режим на продължителен „празен ход” е много по-нисък от този при продължителен „междуградски” режим за един и същ моточасове. Защо? Според специалисти в областта при работата на двигателя на „празен ход” (който е по-нестабилен от работата на високи обороти) се получават повече пропуски на изгорели газове в картера а заедно с тях неизгорели остатъци от горивото, които се смесват с маслото. От там се увеличава киселинността на масло, което е един от основните фактори за стареенето му. Допълнителен фактор е лошата вентилация на цилиндрите заради относително бавното движение на буталата и незначителната турболизация (за двигателите с турбо). 
  • По-висока температура на маслото в картера.
Друг немаловажен фактор е и повишената температура на маслото в картера. Поради това че автомобила не се движи охлаждането на двигателя като цяло е неефективно. Съответно се получава че една немалка част от моточасовете които се натрупват са в режим близък до прегряване на двигателя, по отношение на маслото, за охладителната система не говорим тя е предвидена за такива ситуации. В комбинация с по-голямото количество пропуски на изгорели и неизгорели работни газове от цилиндрите качеството на маслото рязко започва да се променя, то става по-гъсто и съответно по-малко ефективно.
  • Нискотемпературни и високотемпературни отлагания
Отлаганията по двигателя се делят на нискотемпертурни и високотемпературни. Първите се натрупват докато двигателя е студен и по време на режим „празен ход” и в процеса на работа на двигателя на по-високи обороти те изгарят. Високотемпературните отлагания се образуват при по-интензивна работа на двигателя като например в „междуградски” режим, характерното за тях е че те не изгарят така лесно и бързо като нискотемпературните и зависят от правилната работа на двигателя и качеството на гориво, и като количество са много по-малко от нискотемпературните. И сега си представете, че Вие си ползвате автомобила от вкъщи до работа и обратно – кратко разстояние, невисока скорост, престои на светофари и в задръствания, накратко казано налице са всички фактори за образуване и натрупване на нискотемпературни отлагания, които са по-вредни за маслото от високотемпературните. И този процес се повтаря всеки ден и особено през хладните сезони на годината. Тези отлагания в процеса на работа на двигателя преминават в маслото и съответно променят работните му характеристики.
Вреден ли е „празния ход”?
„Вреден” е малко неточно определение, по-скоро тежко ли е за двигателя градското шофиране. В режима на „празен ход” износване на двигателя не би трябвало да има, натоварванията (газови и инерционни) са минимални и двигателя би трябвало да служи вечно, но се оказва че не е така. За да няма износване на двигателя, е необходимо по време на работата му металните повърхости да са отделени една от друга с тънък филм масло, но при работа на „тихи обороти” мазането не е толкова пълноценно, масления слой е тънък и в добавка по-високата температура на маслото по време на „престой” и най-малкото натоварване е способно да отнесе и без това тънкия слой масло. В резултат всички отлагания и дребни метални остатъци от по-високо триене на метал в метал от работата на двигателя отиват в маслото. Цялата тази химическа смес в комбинация с относително високата темепратура на маслото започват да образуват съединение което повече напомня на коктейл от отпадъци на химически завод отколкото на масло. И именно затова престоя по светофарите и в задръствания се счита за тежък за двигателя режим на работа.
Как можем да предотвратим негативните последствия от постоянното шофирането в градски условия?
- ползвате колата си само в градски условия, до работа и обратно – по-често сменяйте маслото, не чакайте да „навъртите” препоръчителния километраж;
- много е важно да се знае че колкото по-малко е маслото в картера толкова по-бързо то старее, така че дръжте нивото му постоянно, малко по-малко от максимално допустимото и ще се радвате на по-дълъг живото на двигателя; 
- промиването на двигателя при смяна на маслото го прочиства от вредните за маслото отлаганията и удължава живота му; 
- по-често излизайте с колата на дълъг път (просто през уикеда прескочете със семейството си до съседния град), в „междуградски” режим изгарят всички натрупани нискотемпературни отлагания, а те са едни от основните виновници за промяна киселинноста и съответно вискозитета на маслото.
Всичко за еърбег-а Възстановяване на „необслужваем” акумулатор

Подобни

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: