ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Колата се тресе – баланс на гуми или реглаж на окачването?

like4 unlike0
Владислав Георгиев 03 Apr 2013 Статии
1856
0
Колата се тресе – баланс на гуми или реглаж на окачването?

Тръгвате на дълъг път, стъпвате на магистралата и започвате леко да ускорявате предвкусвайки удоволствието от предстоящото пътуване, но уви волана започва леко да тресе и се засилва, после се успокоява но не за дълго, при увеличаване и намаляване на скоростта от време на време усещате това досадно потрепване в ръцете си. причините са основно две - в гумите или в предното окачване. В предното окачване проблемите се решават с преглед, подмяна на износени части и реглаж, това си е за компетентен майстор и малко по-специална апаратура и сътоветното заплащане от ваша страна за всичко това. Проблемите с гумите са повече и по-различни, но за сметка на това сами можем да ги диагностицираме и даже някой от тях да отстраним.

Класификация на видовете проблеми:

  • деформирани гуми;
  • криви джанти;
  • различен размер на гумите;
  • неправилен монтаж;

Гумите по различни причини (технологични, старост, неравености, недостатъчно налягане) могат да се деформират, и съответно се разбалансирват, т.е. на гумата се появяват т.нар. "тежки места", които променят геометрията на гумата и съответно създават допълнителни центробежни сили при движнеието, което е причината за появата на вибрации във волана като начало. Как можем да разберем дали са разбалансира двете гуми или само едната? Ако е разбалансирана само едната гума интензитета и силата на тресене са еднакви. Но ако след завой интензитета и силата се променят дори и минимално, това значи че са разбалансира двете гуми. Защо е така? Както споменах малко по-горе основната причина се крие в "тежките места", когато се движим в права посока на суха настилка "текжите места" на две различни гуми запазват относително постоянно положение едно спрямо друго, но по време на завой, заради ефекта на диференциала външното колело изминава по-дълго разстояние и съответно положението на тежките места едно спрямо друго се променят. От тук и центробежните сили които действат на всяко едно коле се променят и тресенето променя интензитета и силата си. Ако деформацията на гумата не е голяма то с едно добро балансиране ще си решите проблема. Гореописания начин на диагностика се отнася и при криви джанти, но в случая балансировката може и да не помогне.

Промяната на силата и интензитета на вибрациите във волана могат да се наблюдават и при движение в права посока на суха настилка. Това е признак за различен размер на гумата, например поставили сте новата резервна гума а другата е с износен грайфер. Новата гума изминава примерно 2 м. за един оборот, а старата 1,99057 м.. Съответно "тежките места" с всеки оборот променят положението си едно спрямо друго и така приблизтелно на около всеки 423 метра изминат път вибропортрета се повтаря.

Друг лесно откриваем и решим проблем е ако колата започне леко да "влачи" или завива в някоя от посоките. Някой "майстор" веднага ще отсече че сте за реглаж на предницата, но моя съвет е първо да проверите налягането на гумите си, а след това ако шарката им позовлява да им смените мястото. Ако проблема изчезне, добре, ако се премести със смяната на гумата, то тогава проблема е в гумата и въобще не се налага скъп реглаж на предното окчаване, което дори няма да реши проблема.

Труднооткриваем е проблем с деформацията на централната част на протектора, такава гума може да има иделаен баланс и при движение на ниска скорост (5 - 10 км/ч) поради елстичността на гумата деформацията не създава проблеми, но при по-високи скорости съвсем не е така. Ако примерно дефекта е изпъкналост на протектора поради накъсване на стоманите вланка в гумата при висока скорост, просто еластичността на гумата не може да отреагирана на честота на въртене и на гумата се получава издатина която води до вибрации. Този проблем се решава за съжаление единствено със смяна на гумата.

Ако слагате на стари джанти нови гуми задължително се убедете че джантите са прави. Няма как нова и иделано права гума да не "бие" ако е мотирана на крива джанта. Тук и идеалния баланс не помага, защото заради крива джанта гумата, колкто и да е нова и права просто се движи на зиг-заг.

Нежелани вибрации също могат да се появят на най-иделано балансираните и прави гуми при неправилен монтаж. Много "опитни" автомобилисти често дават един много грешен съвет на "неопитните", при монтаж на колелото - затягате леко болтовете след това спускате колата така че гумата да опре на настилката и затягате здраво. Съвършено неправилно - отпускането на автомобила при незатегнати болтове под тежестта на колата макар и малко но все пак има известно изместване на центъра на джантата спямо оста, и когато гумата се затегне в такова положение тя запазва изместения център и съответно започва да тресе и вибрира.

Изводите са следните:

  • поддържайте постояно налягането на гумите според предписанията на производителите;
  • проверявайте джантите си при всяка сезонна смяна на гуми;
  • извършвайте монтажа и демонтажа на гумите според предписанията или в сервиз;

А за да не "давате пари на вятъра", ако колата ви тресе, преди да пристъпите към смяна и баланса на гуми и джанти просто направете една диагностика на предното окачване, защото много често проблема не е там където ви е казал някой компетентен "майстор".

Поддръжка и основни проблеми с вариаторните трансмисии За карбона в автомобила

Подобни

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

Автомобил с пръстен

Автомобил с пръстен

На някои бензиностанции има надпис: „МПС с пръстен”. Ще Ви обясним какво значи това.

Бензинова помпа, карбуратор и инжекцион

Бензинова помпа, карбуратор и инжекцион

При бензиновите автомобили гориво-въздушната смес се осигурява от системата помпа – карбуратор. В по-новите – от инжектори.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *:
close