Пътуването през зимата с автомобил дори и по най-добре поддържаните пътища на Европа може да се окаже предизвикателство ако сме с неподходящи гуми. Един от основните въпроси на автомобилистите решили да попътуват из Европа за зимните празници е какви гуми да ползват първо заради сигурността и спокойствието на пътуващите и второ за да не ги върната на някоя граница или да не ги глобят някъде за неправомерно позлване на зимни гуми или вериги. Единни правила за Европа няма, защото е практически невъзможно най-малко заради различията в климатичните условия. За да сме Ви полезни ще изясним какви са възможите варианти а след това ще дадем и списък с вариантите кое е забранено, разрешено, задължително, незадължително и препоръчително по закон в отделните страни от Стария континент.
Възможните вариатни за използване на зимни гуми или вериги като алтернатива са следните:
- зимни гуми със шипове - използват се и са много разпостранени в северните страни – имат много добро сцепление на заснежени и заледени пътни настилки и много добра реакция при спирачно усилие, в много европейски страни са забранени поради това че разрушават пътната настилка.
- зимни гуми без шипове - този модел може условно да се раздели на две разнвидности, т. нар. „скандинавски” и „средноевропейски”. Разликата между тези разновидности е основно в твърдостта на каучука, и съответно сцеплението което осигуряват на по-заснежени настилки и на асфалт. „Скандинавските” са от по-мек материал и съответно дават по-добро сцепление на заснежени настилки и на лед и ниска устойчивост на чист асфалт а „средноевропейските” са по-устойчиви на асфалт, но с по-ниско сцепление на по-заснежени участъци. Като цяло „скандинавските” дават по-голяма сигурност в сурови зимни, а средноевропейските са за по-топлите региони на континента.
- вериги - няма да се спираме на различните модели, използването им се препоръчва само в екстремни зимни условия на силно заснежени настилки и при допълнително ограничение на скоростта.
В таблица по-долу са изброени страните в Европа и регламентацията за ползване на различните видове зимни гуми и вериги в отделните закони за движение по пътищата.
Държава | Гуми без шипове | Гуми с шипове | Вериги | Коментар |
---|---|---|---|---|
Албания | Не е регламентирано | Не е регламентирано | Оборудването е препоръчително, ползването е регламентирано с пътни знаци от 1 ноември до 30 април | |
Андора | препоръчително | Не е регламентирано | Ползването се регламентира с пътни знаци | Разрешава се ползването на гуми с шипове само за специална планинска техника |
Австрия | Препоръчително при минусови температури и дълбочина на протектора не по-малко от 4мм. За автомобили с 9 и повече пътника са задължителни от 1 ноември до 15 март – при липса, глоба до 5000 евро | Разрешени са за МПС с обща маса до 3,5 тона от 1 октомври до 31 май, и ограничение на скоростта до 100 км/ч по националната пътна мрежа и до 80 км/ч по другите | Ползването се регламентира с пътни знаци | |
Белгия | Не е задължително | Разрешени са за МПС с обща маса до 3,5 тона от 1 октомври до 31 март, и ограничение на скоростта до 90 км/ч по националната пътна мрежа и до 60 км/ч по другите | Разрешени са | |
Босна и Херцеговина | Задължителни са от 15 ноември до 15 април | Забранени са | Да са налични в МПС | |
Великобритания | Не е регламентирано | Разрешени са при условие че не разрушават пътната настилка | Разрешени само на заснежени или заледени настилки | |
Германия | Задължителни: по немските закони колата трябва да е оборудвана със съотвестващи за сезона гуми | Забранени са | Ползването се регламентира с пътни знаци и ограничение на скоростта до 50 км/ч | Зимни гуми са задължителни през зимата – глоба 40 евро за МПС без такива, и при ПТП с летни гуми през зимата застрахователите често отказват да възмездят напълно вредите |
Гърция | Не е регламентирано | Разрешени са през зимата | Разрешени са в зависимост от времето | |
Дания | Не е регламентирано | Разрешени са от 1 ноември до 1 април, задължително трябва да са оборудвани всички колела, ограничение на скоростта до 110 км/ч по националната пътна мрежа и до 90 км/ч по другите | Разрешени са | |
Естония | Задъжлителни са от 1 декември до края на февруари | Разрешени са от 1 ноември до 1 май на МПС до 3,5 тона обща маса, задължителни са гуми с шипове на всички колела, максимална скорост до 90 км/ч | Разрешени, но не са задължително | |
Испания | Ползването се регламентира с пътни знаци | Разрешени са само заснежени и заледени райони от 15 ноевмри до 31 март | Ползването се регламентира с пътни знаци | |
Ирландия | Не е регламентирано | Разрешени са с ограничение на скоростта до 112 км/ч по магистралите и до 96 км/ч по другите пътища | Разрешени са през зимата | |
Италия | Ползването се регламентира с пътни знаци | Разрешени са от 15 ноември до 15 март на МПС до 3,5 тона обща маса и ограничение на скоростта до 120 км/ч на магистрали и до 90 км/ч на останалите пътища | Задължително е наличието в МПС в планинските райони, а в останалите се ползването се регламентира с пътни знаци | Отсъствието на зимни гуми при ПТП на хлъзгави участъци се счита като отежняващо вината обстоятелство |
Латвия | Задължителни за всички МПС до 3,5 тона обща маса от 1 декември до 1 март | Разрешени са от 1 октомври до 1 май | Не са задължителни | |
Литва | Задължителни за всички МПС до 3,5 тона обща маса от 10 ноември до 1 април, минимална дълбочина на протектора 3мм | Разрешени са от 1 ноември до 31 март | Не са задължителни | |
Люксембург | Не са задължителни, но в сурови зимни условия при отсъствието им е възможна глоба до 145 евро | Разрешени са от 1 декември до 31 март на МПС до 3,5 тона обща маса | Разрешени са на силнозаснежени и хлъзгави участъци | Ако скоростния индекс на гумата не отговаря на максималната скорост на МПС използването на гумата се ограничава в периода 1 април 30 октомври |
Македония | Не са задължителни, минимална дълбочина на протекора 5 мм | Забранени са | Задължително да са налични в МПС от 15 октомври до 15 март | |
Молдова | Не е регламентирано | Забранени са | Не е регламентирано | |
Норвегия | Силно препоръчителни са през зимата, минимална дълбочина на протектора 3мм | Разрешени са на МПС до 3,5 тона обща маса, от 31 октомври до първия понеделник след Великден, за районите Финмарк, Норлан и Тромсьо – от 15 октомври до 1 май, ограничение на скоростта до 90км/ч за магистралите и 80 км/ч за останалите | Разрешени са от 31 октомври до първия понеделник след Великден, за районите Финмарк, Норлан и Тромсьо – от 15 октомври до 1 май | |
Полша | Не е регламентирано | Забранени са | Задължителни при наличието на пътни знаци | |
Португалия | Не е регламентирано | Забранени са | Задължителни при наличието на пътни знаци | |
Румъния | Не е регламентирано | Забранени са | Могат да бъдат изисквани при сурови зимни условия | |
Словакия | Не е регламентирано | Забранени са | Не са задължителни | Отсъствието на зимни гуми при ПТП на хлъзгави участъци се счита като отежняващо вината обстоятелство |
Словения | Задължителни са от 15 ноември до 15 март, минимална дълбочина на протектора 3мм | Забранени са | Задължителни са ако МПС е с летни гуми, от 15 ноември до 15 март | През зимата се изисква и наличието на лопата в МПС |
Турция | Не е регламентирано | Забранени са | Задължително е наличието им в МПС в някой райони от страната | |
Унгария | Не е регламентирано | Забранени са | Да са налични в МПС, и ограничение до 50 км/ч | |
Финландия | Задължително от 1 декември до края на февруари за МПС с обща маса до 3,5 тона, минимална дълбочина на протектора | Разрешени са от 1 ноември до 31 март или до първия понеделник след Великден, ограничение на скоростта до 100 км/ч за магистралите и 80 км/ч за останалите, всички колела трябва да са с гуми с шипове | Не са задължителни | |
Франция | Не са задължители, освен при наличието на задължаващи пътни знаци | Разрешени са от 11 ноември до 31 март, за МПС с обща маса до 3,5 тона | Не са задължителни, разрешени са за ползване на заснежени участъци, | Отсъствието на зимни или всесезонни гуми при ПТП на хлъзгави участъци се счита като отежняващо вината обстоятелство |
Холандия | Не е регламентирано | Забранени са | Забранени са | |
Хърватия | През зимата са задължителни поне на задвижващите колела, дълбочина на протектора минимум 4 мм | Забранени са | Задължително е наличието им в МПС през зимата, разрешено е ползването им при минимум 5 см снежна покривка или заледявания | През зимата освен вериги може да бъде изисквано и наличието на лопата в МПС |
Чехия | Задължителни при наличието на задължаващи пътни знаци през периода 1 ноември – 1 април | Забранени са | Задължителни при наличието на задължаващи пътни знаци, ограничение на скоростта до 50 км/ч | |
Швеция | Задължителни за МПС с обща маса до 3,5 тона от 1 декември до 31 март, минимална дълбочина на протектора 3 мм | Разрешени са от 1 октомври до 31 април | Препоръчително са и разрешени като алтернатива на зимните гуми | Минимална задължителна дълбочина на протектора от 3 мм от 1 декември до 31 март |
Швейцария | Не е регламентирано | Забранени са | Ползването се регламентира с пътни знаци | Зимните гуми не са задължителни, но при предизвикване на задръстване през зимата могат да са причина за глоба, при ПТП отсъствието на зимни гуми може да е отежняващо вината обстоятелство |
Както се вижда от таблицата правилата са различни и е добре преди пътуване с автомобил в друга държава човек да се подготви добре особено от към гуми, защото това на първо място е много важно за сигурността и спокойствието на всички пътуващи.