Идеята в тази кола е не да изглежда нарочно различна, какъвто е подходът при другите компании, а да е същата както “сестрите” й с ДВГ, но и в същото време да е много различна. Електрическата Corsa е също толкова привлекателна като останалите, но благодарение на характеристиките на електродвигателя е изключително “жизнена” в града. Пробегът с едно зареждане е солиден - 337 километра, предлага се и различни възможности, включително и бързо, за зареждане на батерията.
Не случайно Opel избра Берлин за премиерния тест-драйв на електрическа версия на новата Corsa. Германската столица е била известна през 20-те години на миналия век като „Електрополис“, а и днес остава известна като място, което привлича нови бизнеси и творци. Днес Берлин е пълен с идеи за устойчива икономика и бизнес, там има специален развоен център за целта, който Opel избра като подходящата сцена за практическия дебют на електрическата Corsa.
Новата Opel Corsa е един от двата нови автомобила, изкарани на пазара едновременно във варианти с бензинов, дизелов и електрически двигател. Вторият е Peugeot 208, като и двата са развити върху новата мултиенергийна платформа на PSA Group - CMP. На практика това позволява едновременно, на една и съща производствена линия, Corsa да се прави с всички варианти на силово задвижване. Това позволява значително намаляване на разходите в сравнение със ситуацията, при която електрическите модели използват само платформата, разработена за тях и са със специфична, различна от стандартната външност, а също така позволява по-голяма гъвкавост при планиране на обемите на производство и бързо адаптиране към нуждите и търсенето на пазара.
Отвън електрическата Corsa почти не се различава от модела с някой от двигателите с вътрешно горене. Това беше и основната идея зад елварианта и е следствие на решението на Opel, взето на базата на проучване желанията на потенциалните купувачи на електрическите му автомобили. Клиентите искат хубаво изглеждащ автомобил, без някои „еко джуджавки”. В Corsa-е има много малко на брой детайли, като - дискретни E-емблемки, аеродинамично оптимизирани джанти, 12 милиметра по-широка следа и седем милиметра по-дълго междуосие.
Подът на Corsa-е крие акумулатор с 18 пакета в които са разположени 216 клетки, чийто общ капацитет е 50 кВтч. Охлаждането е течно, комплектът тежи 345 кг и се произвежда в рамките на PSA Group. Въпреки наличието на този солиден акумулатор пространството в кабината остава практически същото, а обемът на багажното отделение остава същият. Разликата е в това, че мястото за резервната гума е заето от част от батериите на електрическата Corsa.
Corsa-e се задвижва от електродвигател с мощност 100 кВт/136 к.с. и с едно зареждане на акумулаторът предлага пробег от 337 километра, мерен по цикъла WLTP. Благодарение на максималния въртящ момент от 260 Нм, който е наличен от 300 оборота в минута, Corsa-е достига 50 км/ч за 2.8 секунди, което я прави „светофарна кралица“ в града. Ускоряването от място до 100 км/ч отнема 8,1 секунди, което също е доста впечатляващо за автомобил от този пазарен клас. Максималната скорост е ограничена на 150 км/ч.
Водачът има възможност за избор между три режима на движение с помощта на бутон до трансмисията - Sport, Normal и Eco. Само при първия водачът разполага с пълните мощност и въртящ момент. Режимът Normal сваля мощноста до 80 кВт/108 к.с., а максималният момент до 220 Нм, докато в режима Eco Corsa-е е с мощност 60 кВт/82 к.с., а максималният разполагаем въртящ момент е 180 Нм. В допълнение към промяната в мощноста настъпва и промяна в поведението на “газта” и лекотата на въртене на волана.
Разбира се, в нормалния и еко режими, ако
водачът се нуждае от повече мощност,
например при изпреварване, натискането
на педала на газта към пода дава на Corsa
всичките 100 кВт и 260 Нм. В допълнение към
стандартното си положение „D“,
скоростният лост има и положение „B“, в
който енергията на забавяне се
възстановява и батерията се зарежда.
Докато водачът леко натиска спирачния
педал, забавянето се извършва от
двигателя в ролята на генератор, докато
спирачните дискове се използват
допълнително за усилване на спирането.
Електрическата Corsa имаи различно окачване отпред и отзад, пружините и настройките на кормилното управление са различни. Горните точки на монтиране на пружините и амортисьорите отпред имат допълнително усилване, подобно на това при Corsa GS Line. Батериите добавят маса на коата, но пък свалят по-ниско общият център на тежестта, което пък е по-благоприятно за динамиката на шофиране в завой. Центърът на тежестта е с 10 процента или с 57 милиметра по-ниско, а коравината на усукване на каросерията е с 30 процента по-висока.
На практика Corsa-е е изключително обикновен при шофиране автомобил и то се чувства същото като при бензиновата или дизелова Corsa. Именно заради подобреното окачване теглото на автомобила не се чувства забележимо. Стандратните 16-цолови джанти също добавят към комфорта на возене, а автомобилите, които карахме, имаха малко по-големите 17-цолови, които също предлагат достатъчно комфорт, но при забележимите градски неравности, които не липсват и в Берлин, се забелязваше по-голямата твърдост на окачването.
Цената на новата Opel Corsa-e предстои да бъде обявена у нас, но в Германия тя тръгва от 29 900 евро за първоначалния, вече богат пакет от екстри. В допълнение ще се предлага спортно ориентиран пакет GS-Line или трим-елегантност. Серийният автомобил е оборудван с еднофазно зарядно 7,4 кВт и зарядно за CCS 100 кВт. На някои пазари Opel ще предлага и зарядно от 11 кВт като опция.
Opel Corsa е най-новият в серията от нови
електрически и електрифицирани модели
на марката и това има смисъл за нея като
се покриват много нива на пазара.
Машината е нормално за класа практична и
просторна – габарити 4060/1765/1435 мм,
междуосие 2358 мм, достатъчно голямата
батерия /минимален разход на енергия 10,9
кВтч на 100 км при градско топло време,
максимален 23,2 при магистрала студено/ и
различните възможности за зареждане я
правят много полезна както в ежедневните
градски, така и за пътуване извън града.
Инж. Иля Селиктар
Берлин-София, снимки автора и Opel