ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

„За” и „Против” доизносването на зимните гуми през пролетта и лятото

like0 unlike1
16 Mar 2014 Статии
29982
2
„За” и „Против” доизносването на зимните гуми през пролетта и лятото

Навън вече е пролет, за автомобилистите освен всичко друго е време да сменят зимните гуми с летни, ако вече не сте го направили, крайно време е да се замислите по въпроса. Но една част от шофьори въобще не сменят старите зимни гуми а ги „доизносват” през пролетта и лятото и „икономисват” летните гуми вместо да ги изхвърлят както правят по-богатите им европейски колеги.

В настоящата статия няма да Ви убеждаваме какво, как и кога да сменяте по колата си, просто ще изясним някой факти, пък Вие сами си решете, кое е по-правилно.

Старите зимни гуми, които няма да Ви вършат работа през следващия зимен сезон изглеждат много добре, много често с по-дълбок грайфер от летните и с цел иконимия много шофьори ги доизносват през топлите сезони. Удачно ли е това е въпрос на собствено убеждение и решени и още повече че в закона никъде не е написано какви сезонни качества трябва да притежават гумите на автомобила. 

Не е секрет че производителите на гуми допускат използването на зимните модели през топлите сезони от годината. И много собственици на зимни гуми така и постъпват, и дори за собствено успокоение или оправдание привеждат доводи от типа „... ами те зимните гуми са по-меки и возията е по-комфортна” и подобни. 

Както много добре знаем експлотационните качества на зимните и летните гуми се различват от това че двата вида работят в много голям температурен диапазон и за обезпечаване на ефективно сцепление се използват различни технологични решения и материали.

Какви са основните разлики между летни и зимни гуми?

Първо, за летния протектор са характерни ясно изразените водоотвеждащи канали на протектора, които осигуряват ефекетивното отвеждане на водата за осигуряване на необходимото сцепление и предпазването на автомобила от крайно опасния аквапланинг.

Второ грайфера на зимните гуми е по-дълбок и каналите са по-големи, в комбинация с по-мекия каучук и особено при по-високата температура на асфалта, самата гума става така да го наречем по-неустойчива при резки ускорения спирания и в завойте. 

Трето при производството на летни гуми се използва по-твърди каучукови съединения, които осигуряват по-добро сцепление и имат много по-добри характеристики при високи скорости и при по-високи температури отколкото зимните гуми.

Ако сте решили да „доизносите” зимните гуми през топлите сезони на годината имайте предвид следните факти:

Спирачният път между зимните и летни гуми на топъл сух или мокър асфалт е много различен. На сух топъл асфалт спирачния път на автомобил със зимни гуми се увеличава до 4 м., което е повече от широчината на пешеходна пътека например, и всеки сам може да си представи какво може да коства не само на Вас но и на останаите участници в движение. 

Курсовата устойчивост на зимните гуми е много по-малка от тази на летните на топъл асфалт, т.е. на завой автомобила може да „занесе” много по-лесно, отколкото с летни гуми. 

Материалите от които са изработена зимните гуми не са предвидени за високи температура и високи скорости, което през лятото може да доведе до деформация и нарушаване целостта на гумата или по-популярно казано „да гръмне”, което за съжаление се случа обикновено на висока скорост. 

През топлите сезони на година рискови ситуации се създават не само през слънчевите и топли дни, особено с първите дъждовни капки които се смесват с мръсотията по асфалта и се образува тънък слой изключително хлъзгава субстанция. При проверка на спирачните качества на износени зимни гуми в такива условия, спирачния път се увеличава средно с около 60%, сами можете да си направите извода от това какви рискове носи това при екстремно спиране както в натовареното градско движение така и по магистралата. Това напракти изглежда така, на леко мокър път автомобил с износени зимни гуми движещ се с 50 км/ч има спирачен път, колкото автомобил с нормални летни гуми движещ се с 80 км/ч.

Друга опасност през топлите сезони е аквапланинга, едно от качествата на летните гуми е доброто водоотвеждане, а при зимните гуми то почти отсъства, тъй като не се очаква през зимата по пътищата да има толкова вода. От тук следва че този неприятен ефект може да се получи много по-бързо при автомобил с износени зимни гуми. Например обема вода с който се справя летен модел гума Nokian Hakka е около 43 литра за секунда при скорост от 75 км/ч. при 10 мм дебелина на водния слой.

Освен всичко друго зимните гуми са по-шумни на сух асфалт, особено при висока скорост

От всичко написано до тук изводите са че зимните мога да се доизносят през лятото, но са крайно неподходящи за високи скорости, екстремно спиране и ускорени, имат лоши спирачни качества и са шумни, което ги прави подходящи за експлоатация в градски условия като се има предвид всички недостатъци които споменахме по-горе. А най-добре си е да си сложите летните гуми и да не рискувате вашата и на останалите участници в движението безопасност.

Проблеми с горивната помпа Лятна течност за чистачките или проста чешмяна вода?

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
бедния 24 Nov, 17:07ч.
ами дайте ми пари за зимни и за летни и ще си купувам всеки сезон както "по-богатите колеги" от запад
Напиши коментар..
2
не толкова бедния 02 Dec, 10:57ч.
Първо гумите се сменят на 3-4 сезона и второ аз съм на принципа като намаш възможнос да поддържаш нещо изправно и безопастно по добре него ползвай.
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: