Според проучване на PwC, автомобилният сектор се намира на прага на сериозна промяна. Първоначалните индикации са, че до 2030 година той ще се нуждае от по-малко автомобили отколкото в момента, като всеки един на три колемтра ще бъде изпълняван в т.н. споделен режим, а 55% от автомобилите през 2030 година ще бъдат електрифицирани.
От PwC коментират, че в резултат на иновативните концепции за споделено пътуване, наличните автомобили в експлоатация могат да намалеят от 280 до 200 милиона в Европа и от 270 до 212 милиона в Съединените Американски Щати. В същото време обаче, в Китай се очаква броят им да се увеличи от актуалните 180 на 280 милиона през 2030 година.
Според PwC, посоката на развитие на сектора към различни видове споделено пътуване, ще бъде комбинирана с два два други изключително важни фактора- електрификацията и нови достояния в областта на системите за автономно управление.
“Разнородните тенденции ще се укрепват взаимно”, коментира Кристоф Стурмер, от PwC. “Например, електрическите автомобили са по-малко предразположени на повреди, благодарение на опростеното си задвижване, което е сериозно предимство при споделянето и по-сериозната им употреба. Автономните автомобили пък могат ефективно да се превърнат в робо-таксита, ако бъдат комбинирани с концепциите за споделено пътуване”
От PwC коментират също така, че въпреки очакваното намаляване на автомобилния парк и собствеността на превозно средство, предвижданията са за сериозно увеличение в персоналния транспорт. Очакванията са увеличението в пробега при потребителите в Европа да бъде до 23% до 2030 година и да е 5.88 млрд километра. За САЩ, очакваният ръст е 24%, а за Китай е 183%.
Като основен фактор в това си противоричево на първо четене очакване, от PwC посочват факта, че в резултат на навлизането в употреба на автомобили с автономно управление, от техните услуги ще започнат да се възползват и потребители, които към момента нямат право да управляват превозно средство. Също така ще има множество “празни” пътувания, най-вече от страна на т.н. робо-таксита, които ще пътуват от точка А до точка Б, за да вземат следващия си клиент.
“Пътищата определено ще станат по-пълни”, споделят от PwC, но акцентират върху това, че не очакват това да доведе до хаос, а напротив, до подобрение по отношение на организацията на движението.