Новият дизелов Honda Civic 1.6 i-DTEC е вече в България и продажбите му започват паралелно с тези на западноевропейските пазари и година след премиерата на бензиновата гама на модела у нас. Инженерите на Honda са усъвършенствали познатия ни силов агрегат и сега той предлага още по-добри динамични показатели, още по-ниски нива на отработените газове и разход на гориво от едва 3,5 л/100 км в комбиниран режим по европейския стандарт NEDC*. Максималната мощност на 1.6 i-DTEC е 120 к.с. при 4000 об/мин, а въртящият момент – 300 Нм при 2000 об/мин. Оборудван с този силов агрегат, Civic ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек.
Намаляване на триенето и налягането
Промените в 1,6-литровия дизелов двигател включват намаляване на триенето в цилиндрите. Това е постигнато благодарение на използвания за буталата високотехнологичен материал – издръжлива хром-молибденова сплав на стоманата. Буталата и цилиндрите са още по-гладки, тъй като са двойно шлифовани чрез т.нар. „хонинговане“ (чрез метода super plateau honing). Така значително се намалява силата на триенето при работа на агрегата, а това на свой ред също допринася за понижаване на разхода на гориво и намалява износването на компонентите. По-малкото триене генерира и по-малко топлина, а резултатът е по-добро изгаряне. Налягането е намалено от 15,8 МРа при предишния 1,6 i-DTEC до 14,6 МРа в новия.
Намалени шум и вибрации
Намалена е масата на отделните компоненти на двигателя. За да се увеличи структурната здравина на цилиндровия блок, са добавени ковани ребра, което води и до намаляване на шума и вибрациит
Нов турбокомпресор
Турбокомпресорът е с нов дизайн. Той разполага с високоефективна променлива геометрия и неговата скорост на въртене се контролира прецизно от електрониката на автомобила, така че турбото се включва много по-бързо и оптимизира ускорението. Системата за впръскване на гориво може да работи при високо налягане от 1800 бара. Колкото по-високо е налягането на горивото, толкова по-бързо се извършва впръскването, а горивовъздушната смес в камерата се пулверизира по-фино. Това води до по-чисто и по-ефективно изгаряне, което спомага за постигане на ниски
емисии и разход на гориво.
По-екологичен
Honda 1.6 i-DTEC е и един от първите силови агрегати, преминал през официалните тестове по процедурата Real Driving Emission (RDE), за да бъдат проверени нивата на азотните окиси и частиците в реални условия на шофиране. Дизеловият двигател е оборудван и с новата система за поглъщане на азотни окиси (NSC) с по-големи катализатори, съдържащи повече благородни метали като сребро, платина и неодим. Специален сензор за сажди прецизно открива, кога е наложителен цикълът за регенарация.
Цената
Ценово дизеловата версия се позиционира между двата бензинови варианта и в най-ниското си ниво на оборудване S, което обаче също включва системата за безопасност Honda Sensing, той струва 35 990 лв. Удължената за българския пазар 6-годишна гаранция за модела е валидна и за Civic 1.6 i-DTEC. Новият двигател се произвежда в завода на Honda в Суиндън, Великобритания. За първи път версията седан на Civic също ще може да бъде поръчвана и с дизелов силов агрегат. От втората половина на 2018 г. за Civic ще се предлага и с опцията за 9-степенна автоматична трансмисия.
* Още първите произведени бройки от Honda Civic 1.6 i-DTEC преминаха официалните тестове, съгласно новите световни стандарти за разход на гориво и вредни емисии WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), влезли в сила от тази година. Докато данните от обичайните европейски тестове (New European Driving Cycle – NEDC) се основават на теоретичен шофьорски профил, новите стандарти са разработени съгласно актуални данни от шофиране в различни точки от света. По този начин тестът дава възможно най-реални резултати.
Снимки Тони Тончев