Трицилиндровият турбомотор на Ford EcoBoost спечели доста награди за Двигател на годината, но хората на Синия овал искат да го направят още по-екеогичен и икономичен в употреба за собствениците на автомобилите с него.
Процесът на даунсайзинг /downsizing - смаляване/ се оказа един от най-ефективните методи за посрещане на все по-строгите правила за екологичност на ДВГ. Ford го използва в гамата си двигатели с обозначение EcoBoost. Те предагат намален ходов обем при повишени мощностни показатели и са на разположение в гамата на автопроизводителя от малката Fiesta дo пикапа F-150.
Но специалистите на фирмата не спират до тук, отивайки още по-надълбоко в “намалението”, като предлагат частично изключване от работа на един от трите цилиндъра на мотора. Наистина, деактивацията на цилиндрите от работа не е прясно нова идея, пробвана е още през 1981-а, но тогава системите не бяха надеждни и предизвикваха повече проблеми, отколкото решаваха. Едва през 2004-а тази технология навлезе по-надеждно в автомобилостроенето, но най-вече в автомобилите с многоцилиндрови и мощни мотори.
Но досега методът не беше пробван за толкова малък двигател като трицилиндровият редови. В този случай, когато двигателят работи при ниски натоварвания, електрониката изключва от работа един от цилиндрите, нещо което ства например при движение на автомагистала с установена равномерна скорост. Обратното включване на цилиндъра в работа отнема около 40 милисекунди.
При толкова малък двигател пространството за използване е винаги проблем, затова Ford използва нов единичен разпределителен вал, за да се отвори място за повече маслени канали и копоненти на газоклапанния механизъм, необходим за деактивацията.
От Ford са положили сериозни усилия да избегнат влошаването на баланса на мотора при работата на само два цилиндъра. Освен двойния маховик е добавен погасяващ вибрациите диск на съединителя. В същото време смукателния и изпускателен тракт на неработещия цилиндър се затварят за по-добър баланс на мотора.
“С новата система за променлив работен обем водачът разполага с цялата мощност на двигателя, когато е нужно, при повишена горивна икономичност” - споделя Денис Горман, инжинер двигателист от Ford Europe. - “Нашите изследвания показват, че в повечето сценарии за управление системата ще бъде активна за няколко секунди, което налага оперирането й да бъде бързо и безпроблемно, като в крайна сметка прилагането й ще повиши икономичноста с около 6%.”
Новият 1.0-литров EcoBoost двигател с деактивация на цилиндрите от работа ще се предлага замоделите на Синия овал от началото на 2018-а година.