Генералният прокурор на Ню-Йорк Ерик Шнайдерман заяви, че програмата за заобикаляне нормите за изхвърлян азотен окис в дизелите е използвана от Volkswagen доста по-дълго отколкото немците се опитват да го представят. За измамата са знаели не само подалият оставка предишен бос Винтеркорн, но и сменилият го на поста бивш шеф на Porsche Мюлер, който в момента на разкритията е бил и топ-мениджър в Audi. Босовете и инженерите на VW са криели всичко до последния възможен момент, дори когато американските регулатори са търсели вече измамническия софтуер след редица жалби за несъответствие на изхвърляните вредности на нормативите.
Измамващите програми са имали няколко варианта и създаването им е започнало от специалисти на Audi в 1999-а, качени са и на европейските дизелови автомобили на концерна от 2004-а, а в САЩ от 2008-а. Използвани са още и във VW и Porsche.
Интересен момент е че първоначалната им задача е била намаляване на неприятния шум от мотора и с тях се е търсило коригиране на програмите за впръскване на гориво. Но резултатът от действието им бил нарастване изхвърлянията на азотни окиси /Nox/. Тогава и била добавена “хитрата” програма, която кара програмата “антизвук” да “заспива”, ако воланът е неподвижен. А именно това са и условията за изпитания на двигателя на стенд.
Шнайдерман е нарекъл трика с използването на програмата “съзнателно дълбоко прикриване”. Естествено, немците отричат вината на топ-ръководителите, говорят за неправилно поставяне на въпроса и уверяват, че максимално сътрудничат с федералните власти за изясняване на всички страни на скандала. Намекват че е по-добре да се дочакат резултатите на федералното разследване, а не това на ниво отделни щати.
VW вече се е заела с поправяне на нещата с двигателите в Щатите и Европа. Но докато корекциите при четирицилиндровитехмотори са приети от власдтите, то при моторите V6 немците имат проблеми и регулаторите не приемат предложените за тях инжинерни корекции.
В САЩ VW ще трябва да плати по груби сметки постепенно над $15 милиарда във връзка с “дизегейт”-а, а в Европа не искат да плащат нищо, прикривайки се зад различия в законовите изисквания от двете страни на океана. Ако се потвърди, обаче по-дългия срок на действие на измамата, могат да последват искове за по-висока сума. Последните оценки за нужните разходи около замитането на скандала са за над 18 милиарда евро.
Тази сума поставя немския автопроизводител в доста тежка финансова ситуация, въпреки положителните резултати от продажбите му тази година. За първото полугодие на тази година печалбата се оценява на 7,5 милиарда евро срещу 6,99 милиарда за същия период на миналата година. Но перспективата да се лишат от годишни дивиденти за две-три години, заради прегрешения на избраните от тях ръководители на концерна, никак няма да зарадва притежателите на акции в него. Още повече че заради скандала цената на акциите им падна с 8%.