ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Зимни гуми и защо да "преобуваме" колата си?

like1 unlike0
Владислав Георгиев 12 Oct 2013 Статии
6012
0
Зимни гуми и защо да "преобуваме" колата си?

Зимата вече идва и повечето от шофьорите вече „преобуха” колите си със зимни гуми, но разбира се има и такива които все още не са го направили защото или просто нямат време или пък изобщо нямат намерение да го правят. Тази статия е именно за тази част която не мислят да го правят защото не виждат смисъл в това. Каквото и да си говорим и обсъждаме дългогодишния опит натрупан по цял свят безусловно е са само „ЗА” употребата на специализирани гуми за зимни условия. Разбира се поради разликата в самите зимни условия навсякъде законите за шофиране в този сезон са различни както писахме в „Какви зимни гуми можем или трябва да използваме в Европа?”. Въпреки световната практика и опит у нас все още има шофьори, които поради непонятни за мен причини смятат че няма смисъл колата да се „обува” с подходящите за сезона гуми. За мен специално едни хубави зимни гуми си струват парите най-вече заради безопасността, спокойствието и комфорта които ми предоставят при всяко едно зимно шофиране. Може да се обобщят няколко „спорни” момента за които нелюбителите на зимни гуми се „хващат”, когато се заформя спор „за” или „против”.

Зимните гуми са удачни за региони с по-силно изразени зимни условия и според някой, няма смисъл да се купуват специално „зимни” гуми

Първото и най-важно е че лятната гума губи много от качествата си при температура под 7 градуса по Целзий. От това следва че каучука на лятната гума се втвърдява и се влошава сцеплението с пътя дори и при сух, но студен асфалт. А при наличието на сняг малката дълбочина на грайфера на лятната гума не може да осигури необходимото сцепление. Специално проектираните зимни грайфери са с много по-голяма дълбочина и в комбинация с мекия зимен каучук на протектора, зиманата гума дава една относително висока сигурност и безопасност при шофиране в зимни условия. За по-суровите зимни в северните региони се произвеждат гуми с вградени в тях метални шипове, но у нас такива модели са забранени. Тези гуми са много устойчиви дори и на лед.

Зимните гуми са по-скъпи

Да това е така, но разликата между нова лятна и нова зимна гума е несъществена, в рамките на до 10%. Имайки предвид че летния протектор в зимни условия се износва по-бързо и се влошават динамичните качества на автомобила заради недоброто сцепление с пътя определено си заслужават тази несъществена разлика в цените. А освен това да не забравяме и собствената си и на другите участници в движението сигурност и безопастност. А при добра експлоатация и съхранение комплект зимни гуми спокойно може да се използва три сезона, естествено ако се е запазила достатъчно дълбок грайфер.

Зимните гуми са по-шумни и некомфортни

Да но това беше преди 15-ина години когато зимните гуми бяха с едни големи и груби грайфери, съвременните зимни гуми се отличават с много ниски нива на шума и осигуряват нормално и комфротно пътуване на максимално разрешените скорости.

Зимните гуми са по-нестабилни при високи скорости

Първото което трябва да се спазва е скоростния индекс на гумата, това е валидно и за летните гуми. Не може да искате каквато и да е устойчивост от гумата ако скоростния й индекс е Т (до 190 км/ч, подробно на „Как да разчитаме обозначенията по автомобилните гуми?”) а Вие сте ускорили до 200 км/ч например, без значение лятна ли е или зимна. А когато се спазва разрешената от закона скорост, едва ли някой ще усети разлика в устойчивостта на автомобила.

Ето и някои препоръки при експлоатацията на зимни гуми:

  • Грайфера на зимната гума е добре да е поне 4 мм, независимо че индикатора за износване е до 1,6 мм.
  • Не използвайте зимните гуми през лятото, протектора се износва по-бързо, и сцеплението с нагорещения асфалт е по-лошо отколкото с летни гуми;
  • Не използвайте гуми с дата на производство по-стара от 8 -10 години, колкото и добре да изглеждат грайфера на протектора и да не са използвани.
  • Не използвайте гуми с налягане по-ниско или по-високо от препоръчителното, проверявайте налягането поне веднъж седмично.
  • Използвайте комплект от четири зимни гуми, а не само две на водещите колела а другите две летни, поради увеличаване на риска от поднасяне
  • Съхранявайте гумите на хладно и сухо и ги предпазвайте от контакт с масла и горива (подробно „Как правилно да съхраняваме гумите” може да прочетете тук).
  • Двойното предаване не помага при сняг и лед когато гумите са летни.

Въпреки че в България употребата на специализирани зимни гуми не е задължителна, Caralyze.bg Ви препоръчва за вашата безопасност и тази на другите ползвайте подходящите за сезона гуми.

Системи за дизелово впръскване - Bosch Compact Как правилно да подадем ток на кола с изтощен акумулатор?

Подобни

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

Автомобил с пръстен

Автомобил с пръстен

На някои бензиностанции има надпис: „МПС с пръстен”. Ще Ви обясним какво значи това.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: