ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Заслужава ли си да имаме „старт-стоп” системата?

like0 unlike3
22 Nov 2012 Статии
18387
0
Заслужава ли си да имаме „старт-стоп” системата?

Един от способите за снижаване на изхвърлените в атмосферата вредни емисии при експлоатацията на автомобилите и допълнителна икономия на гориво са системите „старт-стоп” (Start&Stop). Производителите усилено рекламират тези системи, като се започне със ставки от 6% икономия на гориво и се стигне до някой съвсем нескромни (верятно и неверни) реклами от 31% икономия. Вярно ли е всичко това и какво се крие зад този вид системи? За да навлезем в материята помолихме близък приятел на caralyze за малък експеримент, една седмица да покара колата си с включена „старт-стоп” система и една седмица без включена такава. Действително се получи не малък процент икономия – приблизително 10%. Вярно, за точност и коректност на данните не можем да претендираме поради това че двата периода на експеримента съвпадат само по време, а за измината километри, атмосферни условия, режим на шофиране – градски, извънградски, изобщо не можем да говорим конкретно. Но именно това ни подтикна да направим и по-точен експеримент, но за него след като се запознаем с детайлите на подобни системи в подробности. Първите такива системи монтирани на сериен автомобил датират още от преди 20 години.

Едни от първите разработчици в тази сфера е небезизвестната фирма Bosch. Тяхната разработка така се и нарича Start&Stop. Естествено има и много други разработени подобни системи, за които ще разкажем по-надолу. Та Start&Stop системата на Bosch е възможно най-опростената, тя разчита на усилен стартер (минимум 150 000 работни цикъла) и блок за управление на системата. Преди угасянето на двигателя на светофар или в задръстване блока за управление трябва да получи информация относно положението на скоростния лост (трябва да е в неутрално положение), педала на съединителя, спирачките, газта и заряда на акумулатора. И най-малкото отклонение от зададените норми за минимално необходим заряд на акумулатора, студено време или голямо натоварване на електросистемата и „стоп” цикъл на двигателя по време на престой няма да има, съответно и „старт” след това.

Други разработчици наблягат на това че генератора на автомобила, както и всеки електромотор може да работи на два фронта. Това именно и използват инженерите от „Valeo”, те добавят на генератора на автомобила и функцията на стартер. Тяхната система се нарича STARS (STarter-Alternator Reversible System). Реверсивния генератор два пъти по-бързо запалва двигателя (0.4 сек) в сравнение с класическия стартер, при това почти безшумно. Единствено тук за сметка на увеличеното натоварване се налага подсилване на ремъка и обтегачите към него, съответно и поддръжката им. А инженрите от „Mazda” се отличават с още по-голяма изобретателност при разработката на SISS (Smart Idle Stop System).  При отпускане на педала на спирачката когато автомобила е в покой се впръскват малки количества бензин в цилиндрите на които предстои да навлезнат в работен такт и се прекъсва работата на двигателя т.е. настъпва „стоп” цикъл, при настъпване на момента на потегляне лек импусл от стартера и микровзрива в цилиндрите с предварително впръснатия бензин завъртат коляновия вал и запалват двигателя и настъпва „старт” цикъла. За да работи SISS се монтират специални датчици на коляновия вал които отговарят за положението на буталата в цилиндрите, които ще участват в „старт” цикъла, освен това с цел да се избегне неравномерно износване на двигателя, електроника следи всеки път цилиндрите да са различни. Това са основните видове „старт-стоп” системи, и характерното за всички тях е многократното запускане на двигателя всекидневно, работа на електросистемата (аудио-системи, климатични системи и др.) в условията на покой на двигателя, изключително много цикли заряд-разряд на акумулатора, можем да изброяваме още много, но не това е целта. С една дума този вид системи изискват по-специални стартери, генератори, електроника, и акумулатори, но няма да навлизаме в подробности важното е друго оправдано ли е да се плаща допълнително за такава система?

Както по-горе писахме направихме и по-точен експеримент, с които изяснихме (поне за нас) какви са плюсовете и минусите на тези системи. Експеримента бе извършен на полигон с Audi A7 с трилитров бензинов TFSI двигател и автоматична скоростна кутия и система Start&Stop на Bosch. Беше имитиран 27 километров градски маршрут с кръстовища и половин минутен престой на светофари. Маршрута бе преминат три пъти, в първия без включена система „старт-стоп”, във втория случай със система „старт-стоп” без „задръствания” а в третия със система „старт-стоп” и „задръствания” в режим на движение тип „костенурка” (10 сек. автомобила „пълзи” и 10 сек. стой на едно място).

Резултатите

При втория преход (включена система „старт-стоп” без „задръствания”) всичо беше може да се каже идеално – икономията беше 7,8% (в сравнение без използването на „старт-стоп”) съвсем нелош резултат, в третия преход (включена система „старт-стоп” и „задръствания”) икономията в падна на 4,4%. Напълно нормално – след няколко пуска на двигателя в режим „костенурка” (10 сек. движение и 10 сек. престой) системата престава да изключва двигатела заради падане на електрозаряда и електрониката изчаква докато се натрупа достатъчно добър заряд в акумулатора и отново влиза в режим „старт-стоп”. Изводите: за автомобил който се ползва основно в извънградски условия допълнително доплащане за система „старт-стоп” въобще е неосновано, там логично икономията е незначителна поради ненастъпване на „старт-стоп” моменти, за градски условия е подходяща и дава добра икономия, НО при условие че няма задръствания... мда и какво излиза, това е една много добре проектирана система, но не и за съвременните условия в градовете ни.

Погледнато от финансова гледна точка подобни системи се изплащат много бавно имайки предвид малката икономия която дават в реалните ни градски условия, а от екологична гледна точка е още по-зле – тази система има екологичен ефект само когато работи и пак стигаме до условията на градско шофиране. Но все пак не трябва да забравяме че тези системи са ги измислили по-умни от нас глави и само времето ще покаже колко са удачни или не.

Какво е филтър за твърди частици DPF/ FAP? Двоен съединител – какво представлява?

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: