ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Важна ли е стойката по време на шофиране?

like0 unlike0
Владислав Георгиев 13 Feb 2014 Статии
7407
0
Важна ли е стойката по време на шофиране?

Оказва се че това е един от важните фактори за нашата и тази на останалите участници в пътното движение безопасност и личния ни комфорт. Извинението за неправилна стойка обикновено е „На мен така ми е по-удобно”, но неправилната стойка, на първо място е предпоставка за недостатъчно бърза и правилна реакция в екстремна ситуация а това застрашава безопасността на всички участници в движението. Освен това в аварийна ситуация водача действа инстинктивно, точно преди удара неволно се опира с ръцете на волана, а с краката в пода и педалите, опитвайки се да смечки последствията от сблъсъка. Ако коленните и лакътните стави са напълно изпънати, то водача може да получи травма и при лек удар. Леко сгънатите крайници много по-добре поемат сблъсък. От тук е и първото правило от което да се водите когато си намествате седалката – ръцете и краката не трябва да са изпънати.

Второто правило е: органите за управление не трябва да ви служат за опорни точки, тяхната функция е да управлявате чрез тях а не да се държите за тях. Най-простия начин да проверите правилно ли сте си настройли седалката по този признак е просто се пуснете от волана и си вдигнете крата от пода ако тяло Ви не се измести напред или назад значи стойката Ви е правилна.

В съвременните автомобили, има много възможности за настройка на седалката облегалката, подглавника и т.н., но е много важно да се знае какво и как точно да се настрой според тялото Ви за да управлявате удобно и да пътувате комфортно. 

Настройката на седалката по-напред или по-назад е една от най-важните. Ако се загледате в околните автомобили нерядко ще видите водачи, които като че ли са се впили във волана, това е прекалено близко, неудобно както за управление, така и умарящо на по-дълъг път. Също така прекалено отдалечената седалка е неудобна за шофиране и управление. При правилно настроената седалка при натиснат докрай педал на съединителя (или спирачката за коли с автоматични скоростни кутии) трябва да се образу лека чупка в областта на коляното. Това Ви гарантира удобно управление и комфротно пътуване.

Настройка на височината на седлката

Тук има два признака за настройка, в класическите автомобилни каросерии главата Ви не трябва да е по-близо от един юмрук разстояние от тавана на колата, логично е при миниванове и джиповете това правило да не важи защото при тях конструктивно тавана е по-висок и няма как да измерите. При тях може да спазите другото правило, краката Ви да са на не по-малко от един юмрук разстояние под волана, при условие че волана Ви е настроен правилно и имате идеална видимост към таблото и пред колата. 

Настройка на облегалката

Основното правило тук е: опирате краката в пода или педалите и се опитвате да ги изпънете силно, ако тялото Ви започне да приплъзва нагоре или поне се стреми в тази посока значи облегалката Ви не е достатъчно вертикална. След като я коригирате може да използвате и следния трик: облегнете се напълно на облегалката, изпънете ръцете напред и ако върха на волана се опира в задната част на китките Ви значи всичко е наред. Това ви гарантира удобно управление и възможно най-комфортното положение на гръбначния стълб по време на дълъг път. В началото може й да Ви се струва неудобно или прекалено изправена, но като свикнете ще оцените промяната особено след поредните 200 – 300 км. междуградско. Когато облегалката е спусната много назад, нещо от типа „лежерна” стойка, врата постоянно е в напрежение и особено на дълъг път човек се уморява много по-бързо. А освен това и вестибуларния апарат на човека е устроен така че да работи оптимално в изправено положение, а така Вие по-добре чувствате измененията в положението на колата.  

Настройка на подглавника

Неговата функция основно е защитна, при управление на автомобила шофьора не използва подглавника активно за упора или нещо подобно. Той предпазва водача при удар отзад (камшичен), но за да е ефективен трябва да се настрои. Правилно е настроен подглавника, когато средата му е на нивото на очите и ушите на водача.

По време на дълъг път е добре на всеки два часа да почивате за по 10 – 15 мин. излезте, разтъпчете се и освен ободряването ще се раздвижат гръбначния стълб и ставите Ви, това помага много за приятното шофиране през останала част от пътя.

Не подценявайте алармата! Подготовка на автомобила за пролетта

Подобни

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

Автомобил с пръстен

Автомобил с пръстен

На някои бензиностанции има надпис: „МПС с пръстен”. Ще Ви обясним какво значи това.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: