ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Трябва ли да се разработва нов двигател?

like0 unlike0
07 Feb 2014 Статии
21149
2
Трябва ли да се разработва нов двигател?

Разработката на нов двигател и по-точно някакви сериозни ограничения и препоръки за началната му експлоатация си останаха в миналото. Поне така е по инструкциите към новите автомобили, които се продават. Навремето имаше множествто ограничения и указания как да се шофира с новия автомобил, и едва ли не имаше отделна инструкция за това как да разработим новия двигател, а сега почти всички препоръки са в рамките на няколко изречения и не налагат никакви сериозни правила и ограничения. Тук искам да направя уточнение че в статията ще се говори за нови двигатели а не стари след основен ремонт, това е съвсем друга тема. Действително ли е така, наистина ли новите двигатели са конструирани така че нямат нужда от по-специално отношение поне в началото?

Оказва се че да, напрактика и на теория е така. По информация от множество инструкции за нови автомобили могат да се изведат две основни правила, които препоръчват да се спазват почти всички производители:

  1. Да се избягва движението на високи скорости и високи обороти.
  2. Да се избягват резките ускорения и спирания.

Като избягване на резките спирания е свързано със спирачната система и няма нищо общо с двигателя. То и на най-старите автомобили при смяна на накладките се препоръчва първите няколкостотин километра да се работи по-нежно с педала на спирачката.

Също така (да кажем не често) се срещат и следните препоръки, да се избягва претоварването на автомобила или буксирането на тежки ремаркета или каравани, да се избягва продължителното шофиране с постоянна скорост и спирането посредством двигателя, т.нар. двигателна спирачка. И това е!

За различните производители всички тези препоръчителни ограничения се предписват в различни граници на първоначален пробег и той варира средно между пръвите 1000 и 2000 километра рядко се стига до 3000 км.. 

Каква е причината? Все още никой не е отлагал законите на физиката специално за автомобилната промишленост. Как така изведнъж двигателите стаха по-издръжливи? Ами поради това че производствените технологии станаха много по-точни, маслата много по-качествени и електрониката с която са наблъскани автомобилите ни следи много по-стриктно за процесите в двигателя и на пътя. А в частност много автопроизводители правят т.нар. "студена разработка" на двигателя още преди да е монтиран на автомобила. Новия двигател принудително се задвижва от външен източник, като в него са наляти специални малса. Времето за "студената разработка" варира от една до няколко десетки минути. Тази технологична операция още се води и "първоначално сработване" и целат й е повече да се тества двигателя и всичките му системи и механизми отколкото да разработят цилиндрите и буталата му.

Ето какво препоръчват, но дебело подчертавам не задължават някой производители

Renault препоръчват на своите клиенти през първите 1000 км. (за някой модели 2000 км.) да не превишават скоростта на движение повече от 130 км/ч и да не допускат продължителна работа над 3000-3500 об/мин.

Honda в инструкциите към новия Accord препоръчват за първите 1000 км. пробег да не ускоряват автомобила от място с напълно подадена газ... а също така и да не буксират ремаркета и да не се сменя моторното масло по-рано от препроръчания срок или пробег.

За китайските автомобили също няма някакви специални изисквания.

А преставител на Mitsubishi твърдят, че за техните автомобили няма изисквания за разработването на двигателя въобще.

В Щатите положенито е почти същото.

Toyota например за своя седан Avalon препоръчват за първите 200 мили да се избягват внезапните спирания, но това е заради спирачките, а за първите 1000 мили да не се шофира на високи скорости, да се избягват резките ускорения и да не се шофира на ниска предавка с постоянна скорост.

В GM най-голям списък с препоръки (условно казано) има за високопроходимия им модел Chevrolet Tahoe. В сравнение с другите им модели тук направо си е цял роман, и конкретно освен ограниченията за скорости и оборти на двигателя, не се прероръчва буксирането на ремаркета, резките ускорения и спирания, а също така и да не се натисна педала на газта докрая. Но въпреки големия списък, също не се вижда нищо по-специално.

Дори за Lada няма специфични изисквания за разработване и по-точно за първите 3000 км. пробег е необходимо да се проверяват болтовете на джантите, да се избягват резките ускорения от място и особено с превъртане на задвижващите гуми. И представителите на ВАЗ подчертават че тези изисквания са основно за разработване на елементите на шасито и спирачната система, а за двигателя нямат отношение.

Какво може да се случи ако не се спазват препоръките на производитела?

На този въпрос навсякъде отговора беше "Нищо няма да се случи". Първото което е едва ли някой може да докаже че мотора работи неправилно именно заради нарушение на и без това почти минималните препоръки за разработването на двигателя. И второто, изключително редки са случайте на отказване на двигател заради неправилна разработка. С други думи, вероятността да бъде "убит" двигател заради неправилно разработване е изключително малка. А в дългосрочна перспектива за правилната работа на двигателя има множество други фактори, които могат да го "затрият" много по-бързо от неправилната му начална разработка. Пък и гаранционния пробег е достатъчно голям. Разбира се доброто отношение към двигателя и спазването на някой правила определено ще Ви се отблагодарят с дългогодишна работа, но незабравайте че съвремените автомобили са конструирани така че да не Ви надживяват, не се произвеждат вече старите "милионници" така да се каже. Просто в новите автомобили вече много от възлите и частите са за "еднократна употреба" и след 5-6 години експлоатация един по един започват да се чупят и смяната им излиза много скъпа. Дори и двигателя да не Ви предаде, то ще изскочат поне няколко други проблема. И още не трябва да забравяме че много хора след като изтече гаранцията на автомобила престават да ходят така често на диагностични и технически прегледи в оторизираните сервизи. Това си има и логичното обяснение, там цените са в няколко пъти по-високи от обикновените сервизи и качеството на облусжването и резервните части не са пропорционални на цените. А това се отразява на ресурса на двигателя. Затова едно внимателно и правилно разработване на двигателя ще удължи ресурса на двигателя Ви.

Няколко съвета за тези които искат да дадат по-дълъг живот на двигателя си

Големите натоварвания в началния период на експлоатация на двигателя съкръщават съществено живота му - за голямо натоварване се смята например възпламеняването на богата гориво-въздушна смес в цилиндъра при относително бавно движение на буталото надолу. Например ако се изкачвате по лек наклон на 5-та предавка с 60-70 км/ч и педала на газта е настъпан докрай или на 4-та предавка с 40 -50 км/ч. В този случай налягането от изгарянето на обогатената гориво-въздушна смес е по-голямо от отпималното, и усилието върху подвижните части на неразработения коляно-мотовилковия механизъм е по-голямо и може да доведе до неправилно износване. А също така се увеличава страничното изместване на буталото, което го притиска по-силно към цилиндъра, което пък от своя страна може да наруши масления слой което води до неправилно износване на бутала и цилиндъра.

Много по-вредно е да се движите с постоянна скорост и поддъжрате 2000 об/мин с четирима пътника с цел спазване на препоръките на производителя, отколкото скоростта Ви да е непостоянна и да варира между 2500 и 3500 об/мин.. А най-добре е пръвите 1000 - 2000 километра въобще да избягвате претоварването на автомобила.

Старайте се да избягвате резките ускорения

Разработването на нов двигател в условията на градско шофиране, особено първите 500 км. е силно непрепоръчително, постоянните спирания и тръгвания по светофари и резките ускоренията и изпреварвания на кратки разстояния са тежки за новия двигател. А в комбинация с неефективното охлаждане на двигателя и маслото в картера, бъдещия ресурс на двигателя намалява в пъти. Разбира се въобще не искам да Ви плаша че двигателя ще се прецака, просто говоря за намаляване на ресурса на двигателя.

А най-добре е при покупката на нов автомобил за първите му 500 км. отделете един или два уикенда и се повозете извън града спокойно без да бързате и без да товарите автомбила и ще дадете на двигателя един много добър старт.

Бърза диагностика на бензинов двигател по запалителните свещи Не подценявайте алармата!

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Бай Иван 08 Nov, 17:21ч.
Авторът на статията е горе долу прав. При всички случаи, ако се спазват правилата, въведени от времето на соца за разработката на който и да е автомобил, ресурса на двигателя гарантирано ще бъде увеличен. Има и друг момент - в инструкциите на съвременните автомобили пише, че след стартиране на двигателя не трябва да се изчаква загряването му а да се потегля веднага, той видите ли двигателят сам щял да се "адаптира". Пълно безумие, измислено от еколозите и наложено на производителите. Не че съм антиекологично настроен, но това е дивотия. Законите на физиката никой още не ги е отменил. Та по отношение на загряването на мотора преди потегляне - всеки сам си решава.
Еге
16 Jun, 21:28ч.
производителите днешно време си по разработват моторитеи,не е нужно толкова да се впрягате в тези неща не е за всяка кола ,но е вярно и сега ще ви обясна от техническа гледна точка защо- цилиндровите стени при непрвалино "рязко" движение ще се остържат неравномерно от там ще започне гореж на масло (заедно с това за предавките играе роля в компресията на мотора) а от компресията му зависи мощостта (сегментите в самото бутало ако не се разширяват и стесняват (студент топъл мотор правилно) те ще се деформират и няма да направят едно хубаво уплътнение в камерата ! така да подчертая за разпределителните валове и коляновия вал те непрекъснато се трият в други метални части следователно при рязко набиране или спиране самите сили на триене ще създадът износване (защото всичко в новият мотор е финно то тепърва ще се стърже и износва) от там е проблема заради това новите мотори искат финно масло пълна синтетика,че след раздвижването му всички части да си "легнат" като у дома си.(същото е като да носите новите си обувки те трябва да се деформират за да паснат на формата на кракът ви. това е обслужвайте си моторите често и си слагайте правилното масло препоръчано от производителя а за студените стартове аз смятам че е добре поне малко да поработи,че да дигне бе не да загрява до средата ама а отчете машинката,че се е посъбудила (от там си карайте в ниските обороти и няма да унищожите ДВГ)
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: