ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Спирачната течност – как да се погрижим за сигурната работа на спирачната система

like0 unlike1
19 May 2013 Статии
7622
0
Спирачната течност – как да се погрижим за сигурната работа на спирачната система

Сигурните спирачки са едно от най-важните задължителни условия за безопастната експлоатация на автомобила. И най-съвременната и изправна спирачна система не може да работи без спирачна течност. Комбинацията от тези две условия поставя много високи изисквания към състава и свойствата на съвремнната спирачна течност. Високото налягане в системата, големите температурни амплитуди в зависимост от климатичните и експлотационни условия обуславят следните основни качества които трябва да притежава една спирачна течност:

  • висока температура на кипене;
  • стабилен вискозитет в широки температурни граници.

В световната практика е прието тези две качества да се класифицират по нормите на DOT - Department of Transportation (Министерството на транспорта на САЩ. Относно температурата на кипене се отчитат два показателя, кипене на т.нар. „суха” спирачна течност, т.е. несъдържаща вода и „увлажнена” течност - с до 3,5% съдържание на вода. Вискозитета се отчита при +100 градуса по Целзий и при - 40. Нормите за тези показатели са определени в съответствие с американския федерален стандарт за безопасност на автомоблите FMVSS № 116 представени в таблицата.

Класификация по DOT

Изисквнаия по стандарт FMVSS № 116

Температура на кипене по Целзий Кинематичен вискозитет мм2/с Цвят
"суха" спирачна течност "увлажнена" спирачна течност (с 3,5% вода) "увлажнена" спирачна течност (с 3,5% вода) при + 100 градуса при температура -40 градуса по Целзий
DOT 3 не по-малко от 205 не по-малко от 140 не по-малко от 1,5 не по-малко от 1500 от светло-жълт до светло-кафяв
DOT 4 не по-малко от 230 не по-малко от 155 не по-малко от 1,5 не по-малко от 1800
DOT 5.1 не по-малко от 260 не по-малко от 180 не по-малко от 1,5 не по-малко от 900
DOT 5* не по-малко от 260 не по-малко от 180 не по-малко от 1,5 не по-малко от 900 тъмно-червен

Сходни са изискванията и по други международни и национални стандарти като - ISO 4925, SAE J 1703 и др.

Като цяло според тези стандарти различните класове спирачни течности могат условно да се класифицират по следния начин:

  • DOT 3 - подходящ за използване в сравнително немощни серийни автомобили с барабанни спирачки или предни дискови;
  • DOT 4 - подходяща за използване в съвремнни бързи автомобили с дискови спирачки на всички колела;
  • DOT 5.1 - подходящ за използване на шосейни спортни автомобили, където температурните натоварвания в спирачките са по-големи.
  • DOT 5* - практически много рядко се използва в обикновени транспортни средства.

Експлотационните изисквания към спирачната течност не се ограничават само откъм температура на кипене и вискозитет. Течността не трябва да е агресивна към гумените детайли в спирачната система. Освен гумените съединения, в спирчаните цилиндри има гумени уплтнения които за по-добро улътняване трябва да набухват леко под въздействието на течността, но това не трябва да е повече от 10% и не трябва да е за сметка на тяхната еластичност. Друго основно свойство е неагресивност към металните елементи и защита от корозия. В спирачните системи металните възли се изработват от различни видове метали и вероятността от възникване на електрохимична корозия е много голяма. За предотвратяване на това в спирачната течност се влагат различни видове инхибитори, защитаващи детайлите от стомана, чугун, алунимий, мед или месинг.

Смазване на триещите се части

Смазващите свойства на течността определя износването на работните повърхности в спирачната система - спирачни цилиндри и бутала.

Стабилността при високи и ниски температури

Спирачната течност трябва да запазва отностително близки работни свойства в много голяма температурна амплитуда - от -40 до +100 градуса по Целзий. Като под понятието стабилност се подразбира - устойчивост на окисление, разслояване, образуването на утайки др.

Видове спирачни течности и съвместимост им

Спирачната течност се състои от основа (93 - 98%) и различни добавки, и оцветители (7 - 2%). Състава на основата се делят на три вида - минерални, гликолови и силиконови.

Минералните представляват смес 1:1 от рициново масло и спирт. Този вид течности притежават много добри смазващи и защитни свойства, не са силно хигроскопични и агресивни към боята. Но те не съотвестват на международните стандарти по основни показатели като - ниска температура на кипене и се сгъстяват много при температура по-ниска от  -20 градуса. Минералната течност не трябва да се смесва с гликолова, защото може да се получи прекомерно набъбване на гумените уплатнения и да се образуват сгъстяване на рициновото масло.

В гликоловите в качеството на основа се ползва полигликоли и техните естери - група химични съединения на основата на многоатомни алкохоли. Те имат висока температура на кипене, много добър вискозитет и удовлетворителни смазващи свойства. Основният недостатък на гликоловите течности е тяхната висока хигроскопичност - склоностт да поглъщат влага от околната среда. Колкото по-голямо количество вода се поглъща от течността, толкова по-ниска става температурата на кипене и се увеличава вискозитета при ниски температури, това води до по-слабо мазане и по-силна корозия на металите. Различните класове гликолови течности DOT 3,  DOT 4 и DOT 5.1 са взаимозаменяеми в зависимост от по-горе описаните класове автомобили за които могат да се ползват, но не трябва да се смесват или долива различна течност от тази която се ползва в системата вече. На автомобили които са произведени преди повече от 20 - 25 години гумените елементи в системата може да са несъвместими с гликоловите съединения, това е важно за ретро моделите.

Силиконовите се произвеждат на силиконова основата на органични полимери. Тяхният вискозитет много малко зависи от температурата и са работоспособни от -100 до +350 градуса по Целзий и не абсорбират влагата. Ползването им отчасти се ограничава от слабите самазващи свойства. Силиконовите спирачни течности са несъвместими с другите видове. Силиконовите течности клас DOT 5* не трябва да се бъркат с полигликоловите DOT 5.1 заради сходството в надписа. Затова на опаковките винаги има още едно обозначение:

  • DOT 5* - SBBF („silicon based brake fluids” - спирачна течност на силиконова основа);
  • DOT 5.1 - NSBBF („non silicon based brake fluids” - спирчна течност на несиликонова основа).

В съвремените автомобили се използват спирачни течности на гликолова основа. За съжаление те могат за година да „погълнат” до 2 - 3% влага и това обуславя нуждата от честата подмяна на течността. Периодичността се указва обикновено в инструкцията за експлоатация на автомбоила и е от 1 до 3 години. Обективно немогат да се оценят качествата на спирчаната течност в извън лабораторни условия. Напрактика състоянието на спирачната течност се оценява визуално - по външния вид. Тя трябва да е прозрачна, еднородна и без утайки. А проби от течността трябва да се вземат както от казанчето под капака, така и от спирачните цилиндри. Това се прави поради това че в системата течността не циркулира активно и напрактика има разлика между течността в казанчето и в цилиндрите. Течността в казанчето контактува с въздуха и обикновено е с по-висока влажност, а течността в цилиндрите много често се нагрява заради работата на спирачките и качествата й са променени. Добавянето на нова течност в системата практически не подобрява същественото работата на спирачната система, затова е по-добре да се замени изцяло.  Последователността и особеностите при подмяната на спирачна течност зависи много от модела автомобил и не е обект на тази тема. Единственото което трябва да се знае и трябва да се спазва при работа с такава течност е нейната агресивност и предприемане на сътоветните предпазни мерки. 

Заради голямата хигроскопичност на спирачната течност, тя трябва да се съхранява в херметична опаковка, в противен случай вие може да долеете вече силно увлаженена течност и да влошите още повече качествата на работата на системата. Също така трябва строго да се спазват препоръките на производителя при работа с течността защото е токсична.

Водородните клетки – полезни или не Избор на парктроник система

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: