ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Преимуществата от помпането на гумите с азот – истина или мит?

like4 unlike0
Владислав Георгиев 16 Feb 2013 Статии
21372
5
Преимуществата от помпането на гумите с азот – истина или мит?

Помпането на гумите с азот - снижава разхода, намалява корозията на джантата и гумата и подобрява управляемостта на автомобила и още няколко такива направо „вълшебни” предимства според някой „видни маркетолози от гумаджийските бизнес среди”. Действително ли помпането на гумите с азот придава някакви допълнителни качества на автомобилната гума или сa поредния трик за лесно изкарване на пари?

Основните физико-химически качества на азота които дават на гумата новите „качества” са следните (според продавачите на азот):

  • азота има по-голяма молекула от кислорода - това не дава на азота да се инфилтрира през вентила и гумата, съответно налягането не спада за дълъг период от време;
  • азота е по-лек от кислорода - и напомпената с азот гума е по-лека от напомпената с кислород и това дава икономия на гориво, и по-ниски нива на шума;
  • азота има почти нулево температурно разширение в сравнение с кислорода - съответно през лятото няма риск от пукане на гума заради високите температури на асфалта и самата гума;
  • азота не е агресивен към метала и гумата - съответно ерозията както на металните части така и на самата гума е почти 0 при използването на азот.

Така, ами да започнем с първото твърдение...

Приемаме че помпаме гумите с най-обикновен атмосферен въздух, в състава му влизат 78% (по обем) азот. Според твърдението на продавачите на азот, кислорода след известно време се инфилтрира и налягането спада, ние нямаме избор и допомпваме пак с обикнове въздух, но в гумата вече имаме 84% азот, със следващото допомпване азота вече е 87% и т.н. След още няколко допомпвания ние вече щем не щем се возим на чист азот, и това е благодарение не на продавачите на азот, а на свойството на кислорода да се инфилтрира (както се твърди при рекламата на азота) през гумата и ветила. Така че действителност доплащането за помпане с азот си е чиста загуба на пари. Относно по-леките гуми напомпени с азот, ами да кажем така... според физико-химичните характеристики на азота и кислорода, при едно и също налягане на една автомобилна гума, разликата заради газовете ще е няколко десети от грама, това никой не го оспорва, но едва ли някой може да измери икономията на гориво от тази разлика в тежеста на гумата. Да, икономия на гориво от няколко десетки литра на година ще има ако автомобилите в целия свят цяла година се движат с гуми напомпени с азот, е според предния мит ние и без това всички си караме на чист азот, което значи че и без това я правим тази икономия. А пък за шума... няма как азота да влияе на шарката на протектора или твърдостта на каучука използван за изработката на гума, тъй като това са основните фактори играещи роля за нивата на шума на една гума, пък и за нейната возия.

Да видим следващата теза, за пръскането на гуми от прегряването им през лятото - ами първо да започнем с това, че една изправна автомобилна гума (дебело подчертавам ИЗПРАВНА) може да издържи до около 7 - 9 автомсфери преди да гръмне, при експлотационна норма от малко повече от 2 атмосфери. Така и от тук следва веднага въпроса „С колко градуса трябва да се нагрее дадена гума за вдигне налягането от 2 до 7 - 9 атмосфери?”, няма да навлизам в подробности, всеки от вас е достатъчно интелигентен за да прецени че подобни ситуации са малко възможни при изправни гуми. А твърдението че температурното разширение на азота е потчи нулево в сравнение с кислорода е чистата истина, но като се има предвид че температурно разширение и на двата газа е много ниско, то едва ли присъствието на кислород може да допринесе за покачването на налягането на гумата с няколко атмосфери.

И накрая имайки предвид че една гума обикновено се ползва един или два сезона, то помпането с азот едва ли по някакъв забележим начин би удължило живота на гумата, а за джантите да не говорим... Времето необходимо за образуване на ръждата по металните джанти, заради кислорода, която може да е причина за нарушаването на целостта им е приблизително 70 години. Е, единственото нещо което можем да направим е да предупредим всички притежатели на автомобили с дата на производство преди 1943 г. да бъдат крайно предпазливи и да проверят джантите на колите си заради евентуален риск от корозия заради ползването на най-обикновен атмосферен кислород.

Изводите: всички преимущества на азота са неуспорими тъй като се основават на научни факти, но в действителсност използването на азот за помпането на автомобилни гуми не дава рекламираните ефекти.

Спестете си главоболия с антирадар Миенето на колата без вода е алтернатива и у нас

Подобни

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

Автомобил с пръстен

Автомобил с пръстен

На някои бензиностанции има надпис: „МПС с пръстен”. Ще Ви обясним какво значи това.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
pashovmx 17 Feb, 15:23ч.
ако помислите малко и не сте бягали от часовете по химия по-добре с аргон Ar2-инертен газ ,не окислява желязото и алуминия, не взаимодейства с каучука,по-голяма молекула от тази на кеслорода (молекулата на азота е по- малка от тази на кислорода) - преценете сами !!!!!
Владислав Георгиев
18 Feb, 03:22ч.
"... Времето необходимо за образуване на ръждата по металните джанти, заради кислорода, която може да е причина за нарушаването на целостта им е приблизително 70 години..." А относно взаимодействието на каучука с кислорода... гумата се ползва няколко сезона и просто няма време да се състари или корозира. Какъв е смисъла да се харча излишно след като няма практическа полза от помпането на гумите с нещо друго освен нормален въздух?
Напиши коментар..
2
Вили 20 Mar, 23:12ч.
Ужасно неграмотно написани статии. Изпуснати букви, липса на препинателни знаци, незнание на български - това е неОспоримо!
Владислав Георгиев
01 Apr, 12:37ч.
Факта си е факт, има не една грешка в текста, за което се извинявам на всички, които четат статиите ми, но това както гледам по отзивите и броя прочитания не омаловажа информацията която носят в себе си. Искам да наблегна на нещо, което такива критици като Вас Вили, си позволяват и това е може би е по-ужасно от моите грешки, в желанието си да критикувате и въпреки че знаете много добре правилата за правопис Вие си позволявате умишлено да пишете грешно, няма нито едно правило в българския правопис което да позволява използването на главна буква по средата на думата.
Напиши коментар..
3
Ангел 29 Nov, 08:39ч.
Статия си е супер полезна. А за граматиката очевидни няма за какво смислено да се хванат
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: