ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Качествено ли са балансирани колелата на автомобила Ви?

like0 unlike0
25 Feb 2014 Статии
15581
1

Качествено ли са балансирани колелата на автомобила Ви?

Качествено ли са балансирани колелата на автомобила Ви?
/add_images/news/022014/s_haweka_duomatic_174.jpg
  1. Качествено ли са балансирани колелата на автомобила Ви?
  2. Качествено ли са балансирани колелата на автомобила Ви?
  3. Качествено ли са балансирани колелата на автомобила Ви?

Термина балансиране е много добре познат на автолюбителите, той се използва за много от детайлите в автомобила, но най-често при монтажа и демонтажа на автомобилното колело. Всеки който поне веднъж е „преобувал” колата си по една или друга причина се е сблъсквал с тази на пръв поглед не толкова сложна и абсолютно рутинна операция, дори много биха казали „Аз мога да го направя по-добре от гумаджията”, в действителност не е точно така. Дисбаланса при автомобилните колела възниква при наличието на несиметрия заради изкривена гума и/или джанта, неправилен монтаж и/или баланс и се съпровожда с допълнителен шум, вибрации, неправилно износване на гумата, по-бързо износване на окачването и кормилната уредба и неефективна работа на системи като ABS и ESP. Усъвършенстването на автомобилите, увеличиването на динамичните им характеристи и постоянното добавяне на нови и нови електронни системи за стабилност и др. под. повишават изискванията към добре балансираните гуми. Някой ще кажат „Че какво толкова пък е важен баланса?”, ами както ще изсяним по-надолу много е важен.  

Не искам да съм голословен затова ще дам пример, пък всеки сам да си направи изводите. Съвсем несложна сметка показва че на 14-цолова гума с 20 грама дисбаланс при скорост от 100 км/ч, тежест от 3 кг. бие по колелото 800 пъти в минута. Колелото освен че се износва неправилно, предава ударите на окачването, а ако е управляващо и на кормилната уредба. От друга страна същият този дисбаланс води до това че колелото вече няма нормалното сцепление с пътната настилка а движението му повече прилича на подскачане и има ефекта на лек плъзгане, при нормални пътни условия това почти не се усеща от водача, което е всъщност е най-коварното.

Това не е единствената беда, представете си датчиците на системи като ABS и ESP каква информация изпращат към управляващия блок по време на рязко натисната спирачка или леко занасяне, просто някоя от системите може да се задейства много неправилно и напълно неефективно. Такъв ефект е например „изгубване на спирачките” когато антиблокиращата система се задейства неправилно.

„Подскачането” на колелото също така натоварва и амортисьорите, които се износват много по-бързо.

И това че дисбаланса се чувства от шофьора само при определна скорост не значи че той изчезва някъде през останалото време в това е и целия проблем, негативните ефекти от дисбаланса на гумата си „работят” постоянно без значени че се усещат само при определени условия.

Почти навсякъде у нас балансирането на колелото се прави по централния отвор на джантата с помоща на конусен адаптер, който е универсален и подхожда на множеството различни размери на джантите. Всичко е много просто, няма значение колко са крепежните отверстия на джантата и какво им е разположението. Слагат джаната на балансиращия апарат затягат консуния адаптер (виж на последната снимка), той „убира” луфта и центрова колелото спрямо оста на въртене на апарата, гумата се завърта появяват се едни цифри, които показват стойностите на несиметричност, майстора добавя няколко оловни тежести към джаната и след още едно две завъртания се появяват нули и всичко е наред. Тази система е разработена в далечната 1969 г. от немския инженер Хорст Варкоч (Horst Warkotsch), който е основател на фирмата HAWEKA, която е признат лидер в производството на техника за балансиране на колела за всякакви видове превозни средства. При повторно замерване на вече балансирано колело в много голям процент от случайте (около 70%) се оказва че незнайно откъде се появява дисбаланс, причините могат да са различни, но фактите са си факти.

В наши дни автомобилите са много по-съвършени, сложни и бързи и съответно изискванията за точност са по-големи. Универсалните конусни адаптери вече не са достатъчни за по-прецизно балансиране. Централния отвор на джантата вече изпълнява само спомагателна функция, джантите се захващат посредством болтове или гайки с конусни профили, които центрират гумата спрямо осите.

За решаването на проблема в добре развитите автомобилни пазари и индустрии отдавна се използват фланцеви адаптери с щифтове, които фиксират джантата към апарата за балансиране според крепежните отверстия а не според централния отвор. Разбира се това е малко по-сложно и самите адаптери са по-скъпи, но технологиите се развиват и ние не можем да избягаме от това.

С една дума, ако цените безопасността си, автомобила си и портфейла си, правете баланс в сервизи, които разполагат със съвременни адаптери, а ако Ви задоволява качеството на конусните адаптери и смятате че това което е написано дотук са „измислици с цел да Ви вземат повече пари...” то почти на всеки ъгъл има така да го кажем класическия тип „Гумаджии”.

Шест задължителни условия при баланса на автомобилно колело:

Даже и най-съвременните и високотехнологични апарти за баланс няма да Ви спасят ако не се спазват следните 6 технологични процедури.

  1. Преди балансирането джантата трябва да е почистена много добре. Всичката мръсотия от улицата наслоила се във вътрешната част на джантата води до допълнителна несиметрия и неправилно балансиране.
  2. Налягането в гумата трявба да е близко до номиналното.
  3. Предварителния баланс се прави с конусен адаптер.
  4. Окончателния баланс се извършва с фланцев адаптер с регулируеми щифтове за крепежните отвори.
  5. Преди монтажа на джантата е добре да се огледа и почисти добре главината върху която се монтира джаната, и най-малката неравност и замърсяване водят до т.нар. натрупване на дисбаланс.
  6. Крепежните болтове или гайки не трябва да се затягат „на ръка”, а с пневматичен динамометричен ключ при който се регулира услието според препоръките на производителите, и метода – леко затягаме и спускаме автомобила от крика с цялата му тежест и тогава дозатягме е неправилно и води до дисбаланс и при най-добре балансираната гума.

Ако си намерите сервиз в който използват съвременни адаптери и спазват всички тези дребни на пръв поглед процедури, можете спокойно да му се доверите, дори това да Ви струва малко по-скъпо от кварталната „Гумаджийница”. Вашата безопастност на първо място и икономията от ремонт на окачването, кормилната уредба и неправилно износените гуми са много по-големи в сравнение с няколкото лева в повече за баланс на гумите.

Как (и къде) да не ни оберат колата Система за деактивация на цилиндрите

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
ivan 18 Dec, 22:10ч.
В София ауто Гришата най-добрия гумаджия.
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: