ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Какво трябва да знаем за веригите за сняг?

like0 unlike0
05 Dec 2013 Статии
43688
2

Какво трябва да знаем за веригите за сняг?

Какво трябва да знаем за веригите за сняг?
/add_images/news/122013/s_veriga-01_794.jpg
  1. Какво трябва да знаем за веригите за сняг?
  2. Какво трябва да знаем за веригите за сняг?

Веригите за сняг са едно изключително ефективни средство за предвижване в тежки зимни условия и кал. Освен че са ефективни са и един от най-евтините начини за предвижване в екстремни условия, дори не е задължително да сте с високопроходима кола за да преодолявате горе-споменатите препядствия. Разбира се всичко това си има цена, не в буквалния смисъл на думата, защото самите вериги не струват много повече от една качествена нова зимна гума. При шофирането с вериги и особено при неправилно поставяне и експлоатация вие рискувате от неправилно износване на гумите до аварий с непредвидени последствия при откачане на веригата по време на движение или нещо подобно. 

Първото което трябва да направим преди покупката на вериги за сняг е да се запознаем с различните видове и качествата които притежават за да преценим наистина ли имаме нужда от тях. На пазара вече има достатъчно много различни модели и модификации и те притежават различни качества и се предвидени за различни ситуации. Първия признак по който може да се класифицират веригите са на „твърди” и „меки”. „Твърдите” са класическите метални вериги, които са ни познати още от миналото. Те биват основно с три вида оплетка, класическата „правоъгълна”,  „ромбовидна” и т. нар. „меча стъпка”. Първата оплетка е подходяща за дълбок сняг, лед и кал, на твърда настилка возията е съпроводена с неприятни вибрации и силно негативно въздействие върху износването на гумите и окачването на автомобила. Другите два вида оплетки са малко по-универсални и подходящи както за сняг, лед и кал, така и за малко по-твърда настилка, но все пак не трябва да се забравя че употребата на „твърди” вериги по сух път не е препоръчително, особено на по-висока скорост от 60 км/ч. 

„Меките” вериги за сняг са аналог на „твърдите” но са изработени от армирана гума, устойчива пластмаса или полиуретан и имат допълнителни шипиве за по-добро сцепление на лед. Този вид вериги са по-подходящи за градски зимни условия и са по-щадящи за гумата и окачването, като осигуряват много добро сцепление на лед и недълбок сняг, но в по-ексремални условия не са толкова ефективни. Други предимства са че разрешената при тях скорост е по-висока от тази при металните вериги и могат да се монтират на нископрофилни гуми и на автомобили с малък просвет между гумата и подкалника. Шарката при тях варира, но като цяло е аналогична на тази при металните вериги. Но пък цената им е по-висока от „твърдите” вериги и се износват много по-бързо и малко по-трудно се монтират.

Разновидност на веригите за сняг е т.нар. пръстен или прешлен за сняг. Това е така да се каже сектор от верига, който се монтира на гумата самостоятелно с цел преодоляване на заснежен/заледен участък. Тези устройства не са предназначени за постоянно ползване, и могат да се монтират бързо дори и на закъсал автомобил и да ви извадят от неприятна ситуация. Задължително се поставят на всички задвижващи колела по един или по няколко в зависимост от ситуацията.

При избора на вериги за сняг немалко значение играе и размера на гумата и типа на автомобила

Стандартните вериги обикновено покриват до четири размера от радиуса на гумата. По видове автомобили веригите се делят на:

  • вериги за леки автомобили;
  • за високопроходими автомобили;
  • за камиони.

За камионите и за високопроходимите автомобили веригите са с малко по-големи брънки и нерядко са с допълнителни шипове.

Какво трябва да знаем при поставянето на вериги за сняг?

На автомобили само с предно или задно задвижване, веригите се поставят на задвижващите колела, а на 4х4 задвижване – на всички колела. Обикновено комплекта вериги се продава с подробна инструкция за експолоатация,  в нея много точно и ясно е преставена информация с текст и картинки как се поставят веригите.  Но е много важно след като поставите веригите да направите едно „пробно кръгче” от 10 – 15 метра и ако се наложи да попретегнете веригите. Освен това е много важно да огледате от вътрешната страна на гумата дали няма съприкосновение с неподвижни части от автомобила.  

Всички видове вериги малко или много износват гумите, „твърдите” малко повече от „меките”. Износването също така зависи от честота на използване, от вида настилка – на асфалт веригите много по-бързо „изяждат” гумите, също така резките спирачки и ускорения са основен фактор. Ако не са стегнати както трябва веригите върху гумата се получава по-голямо триене и износване съответно. Друго много важно правило за безопасно и безаварийно ползване на веригите е спазването на скоростта указана от производителя. По-високата скорост води до по-големи центробежни сили и веригата така да се каже се „отлепя” от гумата може да зацепи елементи от подкалника. А по-лошия вариант е ако не издържи закопчалката и веригата се откачи и по време на движение с висока скорост се замотае в гумата, окачването и спирачната система.  

Много е важно да знаем, че ако попаднете на терен с дълбок сняг и/или кал не трябва рязко да се подава газ и да се форсира с цел по-бързо да излезете от трудния участък, поради това че гумите с вериги могат много бързо да „изгребат” снега или калта и автомобила да „легне на корем”, тогава ще ви помогне само трактор, лебедка или нещо подобно. 

Няколко полезни съвета при експлоатация на вериги:

  • ако не ви се е налагало да ползвате вериги, но притежавате такива и се очаква да ги ползвате, потренирайте да ги слагате и сваляте преди да тръгнете на път в светлата част от деня;
  • заедно с веригите в багажника хвърлете и чифт топли работни ръкавици;
  • ако на джантите си имате тасове, предваително ги демонтирайте (особено ако са закрепени по-здраво);
  • за да постигнете максимален ефект и минимални загуби, поставяйте веригите само при необходимост и ги сваляйте след преодоляване на трудния участък, това ще ви съхрани гумите и окачването а и загубата на 10 – 15 мин. за демонтаж ще наваксате много бързо при движение с нормална скорост, а не с препоръчителните 40 – 50 км/ч с вериги;
  • веригите за сняг значително нарушават баланса на гумите и затова не превишавайте препоръчителната от производителя скорост.
„За” или „Против” промивка на двигателя при смяна на маслото? Полезни съвети за поддръжка на автомобила

Подобни

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Сияна 16 Oct, 16:25ч.
Возия? Коя година сме?!
Justitia enum Thracia
29 Dec, 00:40ч.
Че ти си тъпа, проста п. утка, това е видно от коментара ти.
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: