ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Какво е това автомобилен борд-компютър?

like0 unlike0
27 Jan 2014 Статии
25545
0
Какво е това автомобилен борд-компютър?

Съвременните автомобили са оплетени от жици и датчици, всякакви системи и блокове за управление и всичката тази информация и електронни импулси могат много лесно да се изведат и да се предадат в удобен за водача вид. Това става посредством т.нар. борд-компютри за допълнително вграждане, които свободно се продават в магазинната мрежа и интернет.

Струва ли си покупката на борд-компютър? За какво е нужен? 

Ами според това колко бурно се развива тази част от пазара на автомобилни аксесуари, определено има търсене на този вид електроника, което значи че за немалка част автолюбители си струва и е нужана вещ. Отделен е върпоса дали на Вас ви е нужен, но това разбира се Вие сами преценявате. 

Моделите са много и различни по качество и по цена. По принцип информацията която дават подобни екстри в по-голямата си част я показва араматурното табло с всичките си там лампички и датчици, но при бордовите компютри е по-точна конкретна и подробна, за някой може да е много полезна а за други изобщо да няма смисъл, всеки решава сам.

В зависимост от ценовия сегмент бордвия компютър може да е оборудван с няколко лампички и светещи инокни или пък с висококачествен цветен дисплей, на който във вид на цифри и графики да се показва подробна информация за работата на двигателя, някой „четат” и извеждат информация за около 200 диагностични параметра от електронния блок за управление (ECU-Electronic Control Unit), и могат да изчистват грешки и какво ли още не. Също така има възможност за обобщаваща инфомрация, която е резултат от няколко параметъра като: 

  • контрол на качеството на горивото - показателя се изчислява на базата на измението на разхода на гориво и промените във времето за впръскване на гориво, при изменение на дисплея се извежда информация „понижаване/повишаване”;
  • дневник на пътуванията - съхраняват се до 20 средни параметъра за 20 пътувания и 20 зареждания на гориво;
  • економайзер - показва оставащия пробег и времето за достигане на крайната точка на база горивото в резервоара, средната скорост и „стила на езда”;
  • възможност за настройване на два вида гориво т.е. и на газ (пропан-бутан или метан);
  • за по-напредналите някои борд-компютри могат да работят като осцилограф и да се диагностицират по-трудно откриваеми неизправности като лош контакт, късо съединение и др.
  • информацията от устройството може да се сваля на преносим компютър и да се използва за допълителна диагностика;
  • диагностика на системи и електропакети като ABS и др.

Някой компютри имат допълнителни функции като:

  • възможност за включване на 2 парковъчни радара (заден и преден);
  • информация за работната температура на охладителната течност;
  • подгряване и изсушаване на свещите посредством подаване на високоволтови импулси към тях при неработещ двигател;
  • запис на скоростта за последните 500 м. преди спиране;
  • специално за „състезателите” - запис на ускорението от 0 до 100 км/ч, и скоростта на преминаването на първите 400 м. или 1 км. след старта.

За да работи всичко това, борд-компютъра трябва да се включи към автомобила, което е добре да се извърши от специалист. Калибровакта също е много тънка и изключително важна работа поради това че на нейна база се изчислява информацията от работата на автомобила. Разбира се всичко това може да го извършите и самостоятелно с помоща на подробните упътвания към устройството, пък и в интернет има предостатъчно информация по въпроса.

В процеса на съществуването си са се обособили два основни класа – бордови компютър и маршрутен компютър, разликат между тях е условна. Всичко зависи от набора функции които притежават приборите. Ако компютъра изчислява и показва само параметрите на движение като мигновенен и среден разход на гориво, остатъчен пробег, средна скорост по отрязък от маршрута и т.н., то това е маршрутен компютър. Бордовия компютър може доста повече, освен информцията която току-що описахме той показва и разшифрова грешки, параметри от датчиците, позволява изтриване на грешките и има възможност да променя някой параметри в настройките на двигателя, като температура на включване на перката на радиатора например.

Може ли да навреди подобен род вмешателство в така важната електронна система на автомобила?

По правило борд-компютрите четат информацията посредством диагностичния куплунг на автомобила а това не може да навреди кой знае колко на работата на ECU. Но в някой устройства има възможност да се променят заводски настройки като изменение на температурата на включване на ветнилатора на охлаждането на двигателя, което в ръцете на технически неподготвен водач може да доведе до много неприятни последствия.

Как да помогнем на колата в студа Спасение от „студения старт” през зимата: Избор на масло

Подобни

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: