ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Какво е филтър за твърди частици DPF/ FAP?

like0 unlike1
Владислав Георгиев 19 Nov 2012 Статии
5828
2
Какво е филтър за твърди частици DPF/ FAP?

Справянето с отработените вредни емисии изхвърляни от автомобилите е един от основните фактори при проектирането и експлоатацията на съвременните двигатели. При бензиновите проблема е решен отдавна, катализатори които се използват в тях са ефективни и вече не толкова скъпи, както в началото, но при дизеловите е малко по-сложно. Принципа на работа на автомобилните катализатори е че отработените газове при преминаването през тях при достатъчно висока температура взаимодействат с повърхостния им слой и вредните компоненти ефективно се преобразват в безвредни. Но за дизеловите двигатели оптималната среда за протичане на описания процес се постига малко по-трудно отколкото при бензиновия. Икономията на гориво, която дават дизелите си има цена, за сметка на по-малкия разход в атмосферата се изхвърлят повече вредни емисии, едни от които са саждите казано на разбираем език, именно тези сажди са и в основата на проблема. За решаването му производителите на дизелови двигатели разработват т.нар. „филтър за твърди частици” - DPF (diesel particulate filter) или FAP (filtre à particules). Проблема идва от това, че при работа на двигателя на ниски обороти, без натоварване, отработените газове на входа на филтъра-катализатор са с много по-ниска температура от необходимата за изгарянето на саждите, сътоветно те се натрупват там и това води до редица отрицателни последици както за двигателя така и за околната среда. За почистването на филтъра от натрупаните неизгорели сажди се използват основно два способа. При първия, системата за управление на горивния процес на двигателя не се намесва изобщо – специалистите наричат това пасивна регенерация. Тя протича при температура на газовете постъпващи във филтъра не по-ниска от 350 градуса и контакт с катализатора – платина нанесена върху керамична основа с пореста структура. Порестата структура на керамичнта основа е изградена от много каналчета които имат различна посока на пропускливост и са разположени в шахматна конфигурация, т.е. едните са за входящите газове а другите за изходящите, като двата вида каналчета са свързани помежду си. При преминаването на отработените газове те навлизат първо през входящите канали и при преминаването им в изходящите канали влизат в контакт с платината, която е наслоена по стените и при достатъчно висока температура саждите изгарят. Необходимата температура се поддържа от работата на двигателя обикновено, но това не винаги е възможно, защото при работа на по време на престой, на светофар или в задръстване т.е. без натоварване на двигателя, в цилиндрите постъпва повече въздух у по-малко гориво и температурата не е достатъчно вискока. За ефективната работа на филтъра се изсква поддържане на постоянна скорост от 60 – 80 км. (и по-висока). Както сами разбирате това е непостижимо в условията на градско шофиране, и съответно самоочистването на филтъра не се случва и той постепенно се задръства с неизгорели сажди. Тук вече идват на помощ методите на активната регенерация.

Активната регенерация е процес при който блока за управление на двигателя в автомобила подава малки количества допълително гориво в цилиндрите непосредствено преди отварянето на изпускателния клапан. Това гориво естествено не изгаря и постъпва във филтъра където при контакт с платината започва да гори повишава температурата до необходимата за процеса на изгаряне на саждите и така фактически по команда от блока за управление протича точен и регулиран процеса на самоочистване на филтъра. Как и кога се случва описания процес, решава блока за управление на двигателя на база показания от датчици за налягането преди и след филтъра и още няколко други датчици за следене на температура, състава на горивната смес и др. разположени на точно определни места по двигателя и системата за отвеждане на отработените газове. И така в заключение може да се каже че изправността на всички системи и датчици гарантират подаването на точната информация към блока за управление на двигателя за протичането на ефективен процес на пречистване на отработените газове и при задръстване със сажди така да го наречем на филтъра за твърди частици обикновено светва сигнализация Check Engine на таблото на автомбила. Първото, което може да се направи е да се покара автомобила поне 15 – 20 минути някъде по магистрала извън града на по-висока от 70 – 80 км/ч. скорост за да се задейства режима на самоочистване. Ако няма никакъв ефект, ще се наложи да се отиде до оторизиран сервиз за диагностика и отстраняване на повредата. Има и друг начин за отстраняване на този проблем, премахване на филтъра за твърди частици, но това освен с физическото премахване на филтъра е свързано и с препрограмиране на компютъра на автомбила, което може да доведе до редица други проблеми, освен че автомбила ви вече ще изхвърля и всички гадости, които се съдържат в горивото.

Тънкости в подготовката на колата за зимно шофиране Заслужава ли си да имаме „старт-стоп” системата?

Подобни

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

Автомобил с пръстен

Автомобил с пръстен

На някои бензиностанции има надпис: „МПС с пръстен”. Ще Ви обясним какво значи това.

Бензинова помпа, карбуратор и инжекцион

Бензинова помпа, карбуратор и инжекцион

При бензиновите автомобили гориво-въздушната смес се осигурява от системата помпа – карбуратор. В по-новите – от инжектори.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Svetlio 19 Nov, 15:57ч.
Ако знаех предварително какви неудобства създава този филтър никога не бих си купил дизелов автомобил.
Камен Йосифов харесва това
Стефан Канев
09 Feb, 19:38ч.
и при мен започа да свети тази лампичка за PDFfiltre и въпреки че слагах добавка за чистене не изгасна а продължи да си светил чудя се какво да го правя, дали да го носея на чистене или да изчакам още малко догато резервоар понамалее че беше пълен около 60 л. нафта. карам рено меган2, мотор 1.5dci, 106коня
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *:
close Мобилно приложение Caralyze - автомобилен дневник