Автомобилната гума е един от най-важните елементи в съвременните автомобили. Докато без климатик, аудиосистема, и основни части от интериора или екстериора автомибила може да се предвижи до най-близкия сервиз, то без гуми и най-скъпи автомобил се предвърща в една добре боядисана камара желязо. А не дай боже някоя от гумите да се спука или гръмне по време на движение, особено ако е несъобръзено с пътната обстановка - не го пожелавам на никого. Затова и избора им е толкова важен. А за да направим добър избор трябва да знаем какви точно гуми са подходящи за нашия автомобил а затова трябва да можем да четем това което пише на самата гума. Защото понякога съвета и предложението на "услужливия" продавач на гуми може да е продиктувано и от желанието да си изчисти склада от залежала стока, което в повечето случай не е в наша полза или на останалите участници в движението. За да знаем достатъчно трябва да започнем от самото начало или "сухата теория" така да се каже. Автомиблините гуми имат следното устройство (виж на следващата снимка):
- Вътрешна подложка - съвремения еквивалент на вътрешната гума;
- Корпус (каркас) - изградене е финни влакна (текстилни, фибро или метални) и гума;
- Борд;
- Метален обръч на борда;
- Страничен борд;
- Стоманени корди и радиални пластове;
- Пояси;
- Протектор, канали, ламели.
По технология на производство гумите могат се различават принципно по няколко признака:
- радиални и диагонални - при радиалните гуми пластовете корда са разположени напряко на радиуса, а при диагоналните-гуми кордата е разположена под ъгъл - от радиуса на колелото (поради ниските експлотационни качества на диагоналните гуми те вече не се предлагат)
- камерни и безкамерни - камерните имат допълнителна вътрешна гума, а безкамерите са с вътрешна подложка която изпълнява ролята на вътрешна камера - камерните гуми се използват в специални случай, в съвременните автомобили се използват безкамерни.
Много важен признак, при покупката на гуми е шарката на гумата тя бива три вида:
- симетрична шарка без направление на посоката - този модел е така да се каже универсален, т.е. гумата може да се монтира без да се взема под внимание посоката на въртене на самата гума;
- симетрична шарка с определена посока на движение - самата гума има точно определен начин за монтиране за да се спази правилната посока на въртене (има маркировак указваща правилната посока на въртене), тези гуми са по-безшумни и имат по-добри качества при морки настилки;
- асиметрична шарка - едната половина на протектора е със симетрична шарка а другата с асиметрична - този модел се монтират при спазване на посоката на въртене и се произведжат така с цел да се придадат специални качества на гумата.
Друг вид класификация на гумите е по предназначение (виж на следващата снимка)
- Лятна (шосейна) симетрична шарка без направление на посоката.
- Лятна (шосейна) симетрична шарка с направление на посоката.
- Лятна (шосейна) асиметрична шарка с направление на посоката.
- Зимна симетрична шарка без направление на посоката.
- Зимна симетрична шарка с направление на посоката.
- Универсална (всесезонна) гума със симетрична шарка без направление на посоката.
Шосейни (летни)
Предназначени са за използване при положителни температури на асфалтови пътища. Този вид гуми има най-добро сцепление при сухи и мокри пътища, и са с максимално износоустойчивост, предвидени са и за високи скорости. Не са подходящи за движение при зимни условия и по макадам, кални пътища и пресечени местности.
Зимни гуми
Подходящи са за заснежени и труднопроходими пътища (макадам), материала от които са произведени е по-студоустойчив и не губи еластичност при по-ниски температури, което обуслява и по-доброто сцепелние при зимни условия. В сравнение с летните гуми са по-меки и не са подходящи за по-високи скорости и "спортен" маниер на шофиране и на топла настилка се износват по-бързо. За по-студените климатични пояси се предлагат и зимни гуми с шипове които осигуряват по-устойчиво шофиране върху заледени участъци.
Универсални гуми
Известни още като всесезонни, и са компромисен вариант между летни и зимни гуми, но не притежават качествата нито на едните нито на другите. Този вид е подходящ за влажен климат с негорещо лято и топла и кратка зима. Позволяват да се експлоатират целогодишно.
Размерите на гумите са много и различни, заради качествата и целите заради които са произведени, поради това избора на правилния размер е много важен. На гумите винаги има изписан цифрово-буквен код указващ размера им, например: 175/70R 13 - 175 мм ширина, 70% от 175 мм - височина и R - радиална, 13 - цола (в цолове се измерват гумите и джантите). Възможна е замяна на препоръчания от производителя на автомибила размер гуми за вашия автомобил, но това се прави много внимателно и при спазване на препоръчителните размери за замяна или по специална формула D = 25,4d+2sh, където d - размера на гумата в цолове, s - широчината в милиметри и h - отношението на височината на профила към ширината й в проценти. За да не се получи някоя грешка горещо Ви препоръчваме при замяна на размера гуми за дадена марка автомобил да се ползва препоръчителния списък с размери които автопроизводителите дават за модела, тъй като при неправилно подмяна може да се получат неприятни ефекти или още по-лошо произшествия на пътя. Например при неправилна подмяна на гуми и джанти може да се получи неправилно отчитане на километража, преразход на гориво, намаляване на управляемостта и устойчивостта на автомобила и др. Друг много важeн показател при избора на гуми е следния цифрово-буквен индекс например 79S, това е обобщен индекс които показва максималната тежест (в примера 437 кг.), която гумата може да издържи при определена скорост (в примера 180 км/ч), и по-точно цифрата е индекс на товароподемността, а буквата индекс на скоростта. Подоробно описание на стойностите им са дадени с таблиците по-долу. Списъка на индексите в таблиците не е пълен, но за избор на автомобилни гуми е напълно достатъчен.
Индекс на товароподемност |
Максимални килограми |
Индекс на товароподемност |
Максимални килограми |
Индекс на товароподемност |
Максимални килограми |
---|---|---|---|---|---|
70 | 335 | 79 | 437 | 88 | 560 |
71 | 345 | 80 | 450 | 89 | 580 |
72 | 355 | 81 | 462 | 90 | 600 |
73 | 365 | 82 | 475 | 91 | 615 |
74 | 375 | 83 | 485 | 92 | 630 |
75 | 378 | 84 | 500 | 93 | 650 |
76 | 400 | 85 | 515 | 94 | 670 |
77 | 412 | 86 | 530 | 95 | 690 |
78 | 425 | 87 | 545 | 96 | 710 |
Индекс на скоростта | Максимална скорост км/ч | Индекс на скоростта | Максимална скорост км/ч |
---|---|---|---|
G | 90 | R | 170 |
J | 100 | S | 180 |
K | 110 | T | 190 |
L | 120 | U | 200 |
M | 130 | H | 210 |
N | 140 | V | 240 |
P | 150 | W | 270 |
Q | 160 | Y | 300 |
Някой допълнителни обозначения:
- "Тous terrain" - универсална (всесезонна);
- "R+W" (Road + Winter) - шосейна + зимна;
- "Retread" - възстановена (регенерат);
- "Inside" - вътрешна страна на гумата;
- "Outside" - външна страна на гумата;
- "Rotation"- задължителна посока на въртене на гума (има и стрелка указваща посоката);
- "Side facing inwards" страна навътре (за асиметрична шарка на протектора);
- "Side facing outwards" страна навън (за асиметрична шарка на протектора);
- "Steel" - обозначение че гумата е с метални корди;
- "TL" - безкамерна гума с камерна шина
- "ТТ" или "MIT SCHLAUCH" камерна гума (с вътрешна гума).
Има гуми тип Run-Flat - с подсилен страничен борд и разлиничте производители слагат специфична маркировка:
Производител | маркировка | Производител | маркировка |
---|---|---|---|
Bridgestone | RFT (Run-Flat Tyre) | Michelin | ZP (Zero Pressure) |
Continental | SSR (Self Supporting Run-Flat) | Pirelli | EUFORI@ или RF |
Goodyear | EMT (Extended Mobility Technology) или RunOnFlat | Nokian | Run Flat или RF |
Kumho | RF | Yokohama | RF |
Гумите даже от един тип могат да имат различия относно химическия състав на каучука, вътрешната конструкция и рисунъка на протектора. Това е свързано с факта че "универсална" гума още не е измислена, и всичко зависи от това производителя какви качества иска да придада на дадения модел. Например шосейните модели предназначени за комфортно предвижване са с по-ниски нива на шума, по-висока плавност на хода, но нямат висока устойчивост и управляемост при високи скорости, както например нископрофилните шосейни гуми. Или пък моделите рекламирани като еко или икономични и намляват разхода на гориво определено няма как да са комфортни и устойчиви, защото икономията се постига за сметка на сниженото съпротивление при търкаляне и по-малкото сцепление. Всички производители на автомобилни гуми (с малки изключения) при описанието на моделите описват достатъчно добре качествата които притежава дадена гума, но изключително рядко съобщават за сметка на кои други качества са постиганти. Така че при покупка на гуми определено трябва да се водите от условията при които ще експлоатирате автомобила, а не от примамливите реклами за икономия на гориво или допълнителен комфорт. Например икономичните гуми са ефективни и безопасни при сух топъл климат и много добро качество на пътната настилка, при мокра, студена и неравна настилка тези гуми са с много ниско сцепление, устойчивост и управляемост. Вече като правило всички големи производители дават препоръчителни модели на гумите за всяка марка която произвеждат.
Материалите от които са изработени автомобилните гуми, колкто и да са съвременни и качествени притежават един неизбежен недостатък, стареят. И една гума колкото и добре да е съхранявана ако е стояла достатъчно дълго в склада определено променя своите качества, най-малкото даже си променя формата ако не съхранявана правилно. Много важен момент е да можем да разчетем година на производство. Например ако се загледате по гумите има едни дълги и странни кодове които нищо не значат за много хора - DOT GU N4 FRVX 1908, как се разшифрира това? DOT - Department of Trasnpotation – министерство на транспорта САЩ. GU – код на завода производител, N4 – код на размера FRVX – допълнителен код включващ номер на партида и др., 1908 – първите две числа означават седмицата (19 седмица) от година а следващите две самата година – 2008 г. повечето информация която се съдържа в този код не е толкова важна за повечето от нас, но годината на производство си е важен фактор при покупката на гуми. А освен това и ако навлезем още по-дълбоко в дебрите на производството им ще узнаем, че има разлика (макар и минимална) между еднакви модели гуми но произведени с различни цели (логично е производителите да не афишират това). Например големите автопроизводители поръчват гуми които са предвидени за първична комплектация, Mercedes например наблягат на комфорта, а BMW на управляемостта. При това названието и шарката на протектора е една и съща и незапознатите с подробностите изобщо не могат да открият разликата. Все пак не всичко е толкова законспирирано, големите производители винаги поставят маркировка която показва тази гума дали е за първична комплектация и за коя марка автомобили, или е просто за масова продажба.
Допълнитена маркировка | Автопроизводител |
---|---|
* | BMW |
A | Renault Espace 4 |
B | Audi, Bentley |
C1 | Chrysler Viper GTS (1999-2000) |
G1 | За автомибили комплектация G1 |
J | Jaguar |
K1 | Ferrari |
M0 | Mercedes |
M3 | BMW M3 |
N0, N1, N2, N3 | Porsche |
R01 | Audi quattro |
Гуми без подобна макрировка се водят стандартни т.е. за масова продажба или за комплектация на автомобили без специални изисквания към гумите. Но ако вие избирате гуми за вашето BMW или Porsche например, моят съвет е първо да се поинтересувате от това което производителя препоръчва и дали стандарния модел гума който сте си харесали е подходящ или ще се наложи да поръчате същия но малко по-скъп и със съответната допълнителна маркировка.
Допълнителни знаци и маркировка
В последните години много производители започнаха да слагат различни релефни картинки на страничния борд на гумите като например на следващата.
Те дават допълнителна информация за качествата на гумата, например - лято, дъжд, сняг, икономия на гориво, повишена устойчивост. Още ако видите например надпис „GREEN” или релефно листо това значи че това е енергоспестяващ модел. Ако пък има картинка с тривърх триъгълник (планина) със снежинка по средата това е знак че гумата е подходяща за сурови зимни условия. Има и още много такива подобни информационни картинки и надписи, които можете да видите по различните видове гуми, но тук няма как да обясним всички, пък и производителите винаги дават подробна информация за маркировката на продукцията си по фирмените си сайтове за по-интересуващите се. Също така много производители използват специални маркери, които отчитат дълбочината на протектора. Това е важно повече при експлоатацията на гумата отколкото при самата покупка, по презумпция тук се описва покупката на нови гуми, а не на втора употреба.
В заключение
- много е важно всички гуми на автомобила да са не само с еднакъв размер, качества и конструкция, но и от една и съща марка, допуска се да са от различни марки, но да са по двойки и сътоветно да не се различават по качества, т.е. отпред "летни" а отзад "зимни" например;
- съобразявайте се с изискванията на производителя на автомобила и марките и размерите гуми, които препоръчва;
- съобрзявайте избора си с това при какви условия ще се експлоатира автомобила – сезон, пътища и стил на шофиране;
- оглеждайте добре маркировката на гумите и по възможност избирайте гуми от една и съща партида на производство;
- да се съобрази индекса за скорост и товароподемността на гумите според автомобила;
И при избора си на гуми едно от основните неща е че няма "универсална" гума (не вярвайте ако някой ви убеждава в това) и определено няма как една качествената гума да е евтина!